Monday, January 4, 2016

perjalanan umrahku ~ part 2

keluar aje hotel ini yg kkida lihat...

Assalamualaikum,
hari pertama di Al-Haram Makkah...pagi ni mutawif berjanji untuk bawa kami melakukan tawaf dan saie umrah pertama...kami diberi pilihan samada nak buat sendiri atau ikut mutawif...kkida anak beranak pilih ikut mutawif...maklumlah lama sangat tak jejakkan kaki ke Rumah Allah...maka lebih baik kita ikut prosedur yang betul...biarlah mutawif yang ketuai ibadah kali pertama ini sambil beliau tunjukkan jalan yg betul arah dituju...


siang-siang lagi kkida dapat rasakan kkida tak mampu menapak jauh terutama saie...oleh itu ikhtiar kkida adalah dengan kerusi roda...beli dan bawa sendiri dari tanahair...minta anak lelaki dua orang tu tolong tolakkan mama...sebenarnya kkida ada masalah lutut...atritis...memang sakitlah...bukan sikit-sikit...:')

mesti ada yg kata, muda lagi dah ada masalah lutut...hmmm...itu bahagian kkida (sapa nak sakit betul tak)... lain orang lain sakitnya...kita kena redho...sakit itu penghapus dosa...Allah swt mahu kita kembali kepadaNYA dalam keadaan suci dari dosa, sebab tu kita diberi sakit dan kesusahan, tujuan untuk menghapus dosa-dosa kita...oleh itu kurangkan buat dosa masa muda yek!


Tawaf dan Saie pada hari tersebut berjalan dengan lancar...orang memang ramai kerana musim cuti sekolah...Malaysia, Indonesia...even Saudi juga cuti...suasananya seperti musim haji...berhimpit-himpit terutama masa tawaf...tapi sebab kkida ditolak Awad, maka kami ikut laluan mataf level satu...itu pun ramai juga orang...


Selepas tawaf minum air zam-zam sambil berdoa...selepas tu lakukan solat sunat sebelum memulakan saie...air zam-zam ada yang sejuk ada yang room temperature...sedap...penghilang dahaga, pengubat penyakit...InsyaAllah...


Kali ni kkida duduk tak jauh dari Masjid...kkida memang sengaja pilih pakej yg penginapannya tak jauh...seperti yg kkida sembang kat atas tu, pergerakan kkida amat terhad, boleh jalan, tapi sangat lambat...macam kekura...hehe...nanti kena tinggal dengan anak-anak yang jalan seperti kancil...

Ambil hotel dekat bukan sebab nak bermewah...tapi sebab nak dekat...dan Alhamdulillah ia membantu...bolehlah kkida dan anak-anak ulang alek ke masjid setiap waktu solat...walaupun ada juga terlambat dan kena solat kat luar...:)


Masjidilharam still dalam proses pengubahsuaian...banyak pintu ditutup...so walaupun kkida ambil hotel dekat tapi still kena menapak dalam 100 meter jugak...kkida dah minta travel agent arrangekan hotel yang paling hampir dengan entrance King Fad iaitu Hilton...tapi seperti yg kkida beritahu entri sebelum ni...mereka tak usaha realisasikan permintaan pelanggan (amat mengecewakan)...walhal kkida dah cakap berkali-kali masa booking pakej...redho ajelah...:'\


Walau bagaimanapun kkida rasa syukur sangat...ada orang yang duduk lebih jauh...hingga satu km dari masjid...bila dah duduk jauh terpaksalah seharian mereka duduk di masjid, makan tido kat masjid sebab penginapan jauh...bukan senang nak ulang alek setiap waktu...


InsyaAllah nanti kkida sambung lagi...:)

8 comments:

  1. Salam tahun baru, seronoknya dan syukur dapat ke sana. Saya belum lagi. Doakan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, kkida doakan muga you dapat ke Sana satu hari nanti...InsyaAllah :)

      Delete
  2. Kak Ida.. sy baca dan fahamkan ssetiap apa yg Kak Ida tulis.. dgn harapan sy akan sampai ke sana suatu hari nanti.

    Kak Ida, sy sbelum usia 40 pun dah mula sakit lutut kak. Agaknya kurang kalsium.. tapi kalau ia penghapus kepada dosa2 sila sy redho. Kak Ida.. nanti sambung lagi ya.. semoga dipermudahkan segala urusan Kak Ida :))))

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seri memang sakit penghapus dosa, tak kira sakit apa...Allah maha adil...dia tak anaya hambanya...kita yg naya diri sendiri...:)

      Delete
  3. Assalamualaikum
    T. kasih berkongsi. Saya pun teringin nak berumrah sedikit masa lagi.....tawaf boleh kut saei rsanya tak larat...huhuhu... Tapi payah ler kalu kena bawa wheelchair dari tanahair. Pihak hotel/agency yg bawa kita tu tak sediakan wheelchair ker?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumsalam, dekat sana ada banyak wheelchair wakaf, kadang2 kat hotel pun ada...bila sampai sana nanti tanya kat hotel atau mutawif...beli kat sana pun lagi murah dari beli kat sini...

      Delete
  4. Betul kak...kita masing2 ada ujian yg berbeza. Tp saya ni sejak ligamen koyak...dah kaput terus dah lutut saya kak...hahahaha.

    Kak Ida,.enjoy your moment yer. Banyak betul pahala anak2 berbakti untuk ibunya. Semoga dipermudahkan perjalanan ibadah akak.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam, ligamen tu bahagian mana Aziela, terkoyak kerana apa? jatuh ke? moga Aziela kembali pulih...kkida doakan...

      Delete