Tuesday, November 17, 2015

sawah luas terbentang...bukittinggi

Pulau Sumatera lebih subur berbanding pulau Jawa, sebab tu orang Sumatera jarang keluar kampung...mereka banyak bertani dan sawah padi sangat luas...saujana mata memandang...
kakida pusing jauh juga hari tu...masuk kampung keluar kampung...seronoklah tengok tempat orang...
Dulu-dulu kampung halaman kita di utara pun macam nilah...tapi sekarang sawah makin kurang...semua dah jadi kawasan taman perumahan...mungkin satu hari nanti beras pun kita kena impot seratus peratus kan...:(
Sayangnye semasa kkida di sana jerebu agak tebal juga...jarak pandangan terhad...terasa ruginya gi time jerebu ni...dahlah hidung dan mata pedih...mereka bakar hutan utk buat kebun mungkin...yelah itu cara paling senang dan murah...
Sawah padi sana tak kuning/matang serentak...oleh itu sepangjang tahun ada jer orang menuai padi....ada yang baru nak bajak tanah dan nak tanam semula...ada padi yang sedang menghijau cantik beralun ditiup angin dan ada yang telah menguning dan sedang dituai...oleh kerana tanah berbukit dan bergunung ganang...maka majoriti sawah mereka berteres...cantik sungguh... 
makcik tu sedang tunggu bendang...burung dah mula berpesta nak tumpang sekaki menjamah rezki...nikmat sungguh...
ada yang tuai padi secara tradisional dan ada yang guna jentera moden...
pemandangan yang indah...orang padang dan bukittinggi agak senang berbanding daerah lain...jarang mereka keluar kampung untuk mencari rezki...kkida tanya juga jika boleh dapatkan maid dari bukittinggi atau padang...kata supir...payah sikit buk nak dapat pembantu dari sini...jarang yang nak kerja luar negara...sini juga cukup pekerjaan buat mereka...tanah subur...cukup makan dan pakai...tourist juga ramai yang berkunjung...jadi agak mudah utk mencari rezki di Padang dan Bukittinggi...:) 
deretan rumah banglo milik tokeh emas tak silap kkida...:)
InyaAllah kkida sambung lagi...