Saturday, January 18, 2014

perkampungan Fuli


inilah kehidupan mereka....jika lihat pada photo-photo ni, pasti dapat kita bayangkan bagaimana mereka mencari rezki bagi meneruskan kehidupan harian...kat negara kita sekarang ni memang payah dah nak nampak orang angkut barang dengan cara menggalas atas bahu seperti ni...masa kkida kecil dulu pernah juga nampak....tapi lama dulu...masa tu tak paham apa pun lagi...

kini dalam usia separuh abad, kkida berpeluang melihat keadaan yang serupa...begitu juga dengan anak-anak yang ikut...elok juga....:)

dalam kita menikmati kesenangan dalam kehidupan, di bahagian lain muka bumi ini ada manusia yang mencari rezki umpama kais pagi makan pagi kais petang makan petang...lihatlah wanita dalam foto atas tu, rambutnye telah memutih....kkida rasa usia beliau lebih 60 tahun....tapi kederatnye cukup kuat....menggalas lobak putih dari bawah untuk di hantar ke pasar berhampiran...:(


sebelum tu lobak tersebut di cuci dalam air panas ini yang terbit dari perut bumi...jernih airnya...sedap jika dapat berendam sejuk-sejuk tu...


wanita ini pula mengandar kayu api....mungkin untuk dijual atau kegunaan sendiri...bila terpandang pada dua wanita tua ini...terasa sedih dan kesian dalam hati kkida...terasa beruntungnye diri ini....tak perlu bersusah payah seperti mereka untuk mencari sesuap nasi....Syukur Alhamdulillah atas nikmat yang Allah swt berikan buat kita semua di bumi tanah melayu yang tercinta ini...:)

menganga gak dua anak kkida tu tengok bagaimana gigihnye wanita tersebut mengandar beban seberat itu...boleh rebeh bahu dalam jangkamasa panjang...tak hairanlah bila kkida lihat majoriti warga tua mereka bongkok, ada yg terlipat hingga 90 darjah...:\


daerah ini adalah sebuah perkampungan lama...Fuli...ia terletak 8km dari pekan Yangshuo...sejarah kampung ni melebihi 800 tahun...dan kampung ni terkenal dengan pembuatan kipas kertas tangan oleh penduduk tempatan...


nenek tua dan suaminya ni telah buat kipas berpuluh tahun, dari muda hingga ke tua...usianya menghampiri 80 tahun...kkida suruh tourist guide tanya bila nenek ni nak berhenti buat kipas, nenek tu kata selagi terdaya dia akan terus buat kipas...lagipun katanya jemu duduk diam tak buat apa...dia ada 4 orang anak...masa zaman dia, tiada sekatan untuk beranak ramai....so kira senang jugalah, sebab ada ramai anak...makan minum tak susah...buat kipas hanya untuk mengisi masa lapang...


perkampungan lama Fuli ni memang cantik...menurut sejarah, ramai penduduk dari utara negara cina melarikan diri ke bandar ini semasa zaman perang cina jepun...dan akhirnye mereka terus menetap di bandar tersebut...dan bandar ini memang salah satu destinasi pelancung jika ke Yangshuo....musim lain selain musim sejuk memang penuh dengan mat saleh...


kawasan ni baru siap dibina, cantik....sungai pun jernih....saujana mata memandang...dan satu kkida perhatikan mereka amat menjaga kebersihan (selain suka meludah...hehe...)....nampaknye mereka lebih berdisiplin dari kita dalam bab menjaga kebersihan tempat awam camni...:\


deretan kedai lama menjual panting, pinggan mangkuk lama, shawl, pakaian dan macam-macam lagi...


ada orang jual pelbagai jenis kekacang...kkida pun tanya harga...mahal kemain, memang depa semelih kita cukup-cukup...takpalah....nak rasa gak...suruh dia timbang 500g kacang almond, pecan dan berangan....tapi tu lah...mereka dasar suka menipu....depa guna penimbang elektronik dan kkida nampak 500g kat penimbang tu...

...namun penimbang tu dah mereka bega....depa ingat kita ni tak tau gamaknye 500g tu beratnya macam mana....:/....bila kkida kata tak cukup 500g...dia suruh kkida tengok kat timbangan tersebut...yelah...memang tulis 500...tapi kuantiti yang dia bagi bukan 500....

oleh kerana payah nak berkomunikasi....kkida pun beredar dari situ...memang sakit hati....namun malas nak melayannye...


ok stop jap....ada lagi...

10 comments:

  1. masa melancong seronoknya dpt melihat budaya dan cara hidup mereka yg berbeza dgn kita.

    ReplyDelete
    Replies
    1. memang itulah tujuan kak ida berjalan ke negara orang nieda...

      Delete
  2. jauh berjalan luas pandangan kan kkida... sy belum berkesempatan ke luar negara lagi...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Alhamdulillah kakni...Insyaallah, ada rezki nanti kakni juga akan berpeluang melihat negara orang...

      Delete
  3. assalamualaikum...terima kasih. info yang menarik..sangat teruja u menjelajahi negara asing.merasai suasana dan iklim yang berbeza. jauh berjalan luas pengetahuan..

    ReplyDelete
  4. suasana dah best...nak beli barang tipu2 tu yg tak best...kot ye nak untung kan...tak baik naye pelancong. Kalau baik kan kita boleh canang cerita & pengalaman yg best utk negara, budaya mereka. Mujur dpt pelanggan yg penyabar mcm akak

    ReplyDelete
    Replies
    1. Nak gadoh pun no point...payah ckp dgn dia org ni....tak paham bahasa...hehe....bior ajelah....tak kaya pun depa....camtu gak keadaannye

      Delete
  5. Kat China, merata2 orang yang berniaga nie menipu. Kita jalan2 lihat pemandangan yang paling menariknya...

    ReplyDelete
  6. eiiiii... teruknya, suka tipu2 ye, Kak Ida org C sana.. teringin nak prgi tapi masalahnya ada 'org' tu nt komplen payah nak mkn.. tinggalkan sorg2 baru tau kan.. kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Seri ikut muslim pakej tour better...mkn semua ada...

      Delete