Tuesday, July 24, 2012

potato patty dengan beef keema masala

ini adalah satu produk myChef yang kkida suka banget....versatile...macam-macam kita boleh buat dengan produk yang satu ini...kena pandai beganye aje...
petang ni kkida buat beef patty dengan kentang guna produk ini...senang aje...kupas beberapa biji kentang dan potong keping-keping dan tebal....goreng dalam minyak banyak hingga kentang empuk tapi tidak kuning...angkat dan toskan minyaknye...biarkan sejuk, kemudian tumbuk hingga lumat seperti foto bawah...
beef keema masala di panaskan atas api sederhana hingga kering airnya...campurkan kedalam kentang...tambahkan garam dan lada sulah serta sebiji telur ukuran kecil....gaul rata...
bentukkan menjadi bulat dan leper macam ni....kemudian lumurkan ke dalam breadcrumb...ketepikan atau masukkan dalam peti sejuk sebentar...
panaskan minyak banyak....celupkan patty dalam putih telur dan goreng hingga keperangan...hidang ketika panas dengan sos cili dan myonnaise jika suka...
makan camtu aje pun sedap....kena tiga empat ketul pasti kenyang...hehe...

16 comments:

  1. Assalam,

    Uuuuuuuuuu sedapnyerrrr...

    ReplyDelete
  2. Kak Ida memang kreatif.. Ada sahaja idea untuk pelbagai masakan.. Nur makan gitu je..

    ReplyDelete
  3. wah menarik nie...lain dari yang lain

    ReplyDelete
  4. ada je mende menarik kat blog kkida nie ye....kreatif lah....:)

    ReplyDelete
  5. menarik dan pelik...hehe...kkida memang kretip bab mereka cipta makanan camni...:) thanks

    ReplyDelete
  6. salam kkida, malu aaa tgk bergedil kkida yang comel dan nampak lazat ni, kita punya kikiki, x pe peh ni da de QC kak iad punya, i polo :)

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum, k ida

    sukanya saya, mesti cuba ni, pasti sodap

    ReplyDelete
  8. Selama buat bergedil dan makan bergedil, tak terfikir langsung nak buat macam ni. Terbaek lah kak ida :D

    ReplyDelete
  9. Dugaan btul mjenguk kt cni bulan2 posa ni...ptg ni nk kena cuba la...cam sedap jer tu. cukup2 kreatif kkida merekacipta...kalau saya...beef keema masala tu panaskan gitu jer...;)

    ReplyDelete
  10. Kkida ni kan, bila cerita pasal masak2 macam senang je kan... hahahah... tapi yang tak cekap macam saya ni terkedu lah jugak, walau apa pun terima kasih kongsi resepi nih. rasa macam saya boleh buat, insyaAllah akan cuba.

    ReplyDelete
  11. kita yang buat dia...:) buat aje macam mana pun...takpa...bukan kena hukuman jika salah...hehe...itu pegangan kkida...

    ReplyDelete
  12. Waaa sedapnye Kak Ida.. simple plak tu..nak try buatlah.. :)

    ReplyDelete
  13. Amat menarik... memang kita tabik pada Kkida.

    ReplyDelete
  14. Yahuu....idea ffresh dari Kak Ida. Selamaattt menu iftar saya weekend nie. Confirm MIL saya x complaint..hehehehehe

    ReplyDelete
  15. apit dgn roti burger, dah jadi hidangan yg lengkap & berkhasiat

    cayalah kak Ida!

    ReplyDelete