Thursday, October 8, 2020

Kerang dengan Pisang Muda


Arwah mak mertua benar masak gulai pisang....jika takda kerang arwah suka kawankan dengan ikan bilis, udang, ikan masih dan lain-lain....

Ini cara saya masak gulai kerang dengan pisang muda...

Saya namakan gulai ni....gulai lemak kari....nak kata gulai lemak pun bukan kerana saya tambahkan sikit rempah kari ikan ke dalam rencah gulai lemak cili api ini....:)



Cara masaknya...

Tumbuk cili padi, bawang merah, bawang putih secukupnya, 

boleh tumis dulu bahan tumbuk atau terus masukkan ke dalam periok, 

tambahkan sedikit serbuk kari ikan dan air dan rebuskan dulu pisang muda...

Bila pisang dah separuh empuk masukkan santan dan kerang yang telah dicuci bersih

masukkan garam dan perisa...masak hingga kerang terbuka dan pisang lembut (jangan hancur)

Bahan-bahan semua agak2 sendiri ye...

SELAMAT MENCUBA
(repost from 2012)

4 comments:

  1. Tahniah kak.. Ramai betul follower blog akak.. Percayalah, blog akak tetap dikenali ramai sungguh pun tidak diiktiraf oleh penganjur tu..

    Enak benar juadah kg dalam entri ni.. Lapar terus perut ni.. :) take care kak.. Happy blogging!!

    ReplyDelete
  2. As'kum Kak Kkida cayang waduhh sedapnya lauk kerang tu tak pernah pulak cuba, selalu dengan siput sedut aje ya tak, wah ni nak kena cuba ni... kecurr aje ni.. ngencesss kata orang jawa hehehhe

    Tu lauk lala tu dapat kat sha ratah camtu jerk.. hadoii ada pulak celur jantung pisang... ada pulak sambal belacan celah durian! terbaikkkk!!

    kalau jadi pengadil ni... memang dapat No 1 hehee..

    ReplyDelete
  3. terima kasih nur...alhamdulillah...

    ReplyDelete
  4. Sha...sha orang jowo ke...hehe...tq

    ReplyDelete