Monday, January 23, 2012

berkelah di pantai sepat nan indah...

salam pagi isnin....hari ni semua orang bercuti rehat....bagi kaum tionghua...hari ini adalah hari perayaan mereka dan pastinya mereka seronok berkumpul bersama keluarga sambil makan-makan...

pagi semalam kkida dan keluarga ke pantai sepat yang terletak atas sikit dari tanjung lumpur....memang setiap kali ke kuantan kkida pasti ke pantai sepat berkelah....seronok...tempat tu tenang, tak banyak kenderaan dan orang juga tak ramai....kalau datang seawal pagi lagi seronok....boleh tengok matahari naik...tenang jiwa...
tempat ni memang relax habis...jika tak takkan kambing ni boleh bergerombolan kesana-kemari di tepi jalan camni...tak takut depa ke kenderaan yang lalu lalang...
sebelum ke pantai sepat kkida singgah kat pasat tani kuantan dulu....beli berbagai juadah untuk makan-makan....nasi lemak, nasi dagang, laksam, kueh mueh, cendol, buah-buah dan sebagainya...

bentang tikar dan jamu selera dengan gumbiranya....dalam angin pagi yang sepoi-sepoi bahasa...
dodol....cara mereka bungkus...unik kan....
kueh koci atau puteri mandi atau badak terendam...mana-mana pun boleh....tapi cara presentasinya tu yang lain dan unik....
pulut salut kelapa dan ikan masin....yang ni memang kkida suka...apa-apa je makanan yang berkelapa dan berikan masin pasti sedap....
 pulut salut serunding kelapa....sedap....
 seronok makan walaupun tak proper....hehe...
 lepas dah kenyang makan....masa untuk bermain di tepian pantai....
pokok rhu....cantikkan....tapi satu je yang kkida rasa unhappy....tengok le sampah-sarap ni....ngapa suka buang sampah ikut suka...botol-botol plastik ni bukan boleh lupus....
kenapa orang kita tak suka mengamalkan sikap suka akan kebersihan....sedih dan kecewa....bila travel luar negara tengok negeri orang cantik dan berjaga, rasa cemburu sangat....terpikir mengapa kita tak boleh ikut cara mereka....

wbp...satu yang kkida perhatikan....tak banyak tong sampah di sediakan di sepanjang pantai ini....jadi nak senang cerita, depa pun campak je kat mana suka....nak salahkan siapa?

10 comments:

  1. Assalamualaikum Kakida, jauh beza kebersihan tempat kita dan tempat orang, walau keindahan tidak banyak beza namun kita kalah pada kecekapan mengurus alam sekitar. Selalu bawak plastik sampah sendiri untuk isi sampah usai makan-makan...

    ReplyDelete
  2. salam kkida..sedap semua kuih kuih tu ya n mmg unik cara pembungkusannyer :)

    ReplyDelete
  3. bestnyer dpt berkelah kat pantai..

    tp kak, bahaya pantai tu kl mandi..
    awal thn ni, menantu staff kat opis saya meninggal sbb lemas, sekali ngan ayahnya..
    semalam 2 org, arini x silap sorang...

    ReplyDelete
  4. kkida....sensor la kak....x perasan yek...malu tau....cian org tu...buang la kkida pic tu....

    ReplyDelete
  5. Rindu kat Kak Ida, lama tak jengah sini :)..happy holiday Kak Ida..hati2 tau..banyak sangat tragedi di sini

    ReplyDelete
  6. sayangnya keindahan pantai dicemari sampah sarap buatan manusia..huhu

    ReplyDelete
  7. salam,
    ye...memang bahayalah kat situ...lain kali memang tak bagi dah lah anak2 kkida mandi kat situ...laut tu makan orang....:(

    ReplyDelete
  8. thanks khairiah,
    kkida tak perasan....hehe...anak bongsu kkida tu...:)))

    ReplyDelete
  9. Botol2 plastik dan sampah sarap tu adalah tanggung jawab orang yg membawanya.
    Jika tak ada tong sampah di situ, sampah2 tu perlu disimpan dulu dan buang bila dah jumpa tong sampah nanti.
    Tak perlu buang merata-rata, ini akan membahayakan hidupan marin, mungkin mereka akan termakan atau tersangkut pada sampah2 ni. Terumbu karang pun boleh mati kerananya.

    ReplyDelete
  10. Sering kali kita jumpai bahwa plastik memberikan dampak buruk untuk lingkungan. Oleh karena itu, mulai sekarang mulailah menggunakan Packaging yang terbuat dari kertas.

    ReplyDelete