Tuesday, September 15, 2020

Cucuq Tapai Ubi Kayu


Cucuq Tapai Ubi Kayu

Bahan2

Tapai Ubi Kayu

Tepung gandum secukupnya

Sedikit gula dan garam

Tepung goreng pisang (optional)



Cara seperti buat cokodok pisang, hancurkan atau lenyek tapai ubi hingga lumat betul, masukkan garam dan gula secukupnya dan sedikit tepung dan gaul rata....bulat-bulatkan doh seperti dalam foto ni...

Panaskan minyak secukupnya...dan goreng cucuq ubi hingga keperangan...boleh celupkan dalam bancuhan tepung goreng pisang jika suka...

memang sedap cucur ni berbanding cucur ubi kayu plain...sebab texturenya tu lebih creamy, ada rasa masin dan manis serta crunchy bahagian luarnya...


Selamat mencuba, terima kasih sudi baca
(repost from 2011)

5 comments:

  1. Seronoknya Kak Ida na gi vacation ya..Murah rezeki Kak Ida berpeluang melancung ke luar negara..Saya ni entah bila, pergi Bangkok dulu tu pun sebab Boss yang bawak, pergi sendiri belum mampu lagi :)

    macam ketuk ubi pulak nampak

    ReplyDelete
  2. kak ida, kat pasar tani saya, stadium shah alam ada jual tapai ubi goreng. tp dia wat plain je. pkai ubi tu yg jugak. so mmg nmpk cam ubi kayu betol lah. dia pkai tpg beras cmpuran. then dia cmpur oat ckt. mmg laris lah. sedap. sbb sy urus setianya dpt lah mkn free. hehehe...

    ReplyDelete
  3. ix,
    insyaallah...satu hari nanti ada rezki tu...kalau tak dapat jalan pun takpa...asal dapat tunai haji satu hari nanti...:)

    ReplyDelete
  4. Wah! Camni pon Kak Ida boleh jadikan cekodok.. mesti sedap kannn..

    ReplyDelete