Tuesday, September 15, 2020

Bubur Pulut Hitam

 
Bubur Pulut Hitam 

Bahan-bahan

Pulut Hitam        Santan dan Air

Gula         Garam

Daun Pandan


Cara Masak

Rendam dulu pulut hitam beberapa jam atau boleh terus rebus hingga kembang dengan sehelai daun pandan

Bila pulut dah benar-benar kembang, masukkan gula dan kacau sehingga gula larut dan kering...sejukkan

Jika tak nak masukkan gula kepada pulut pun ok...masukkan ke santan nanti

Cara menghidang

Senduk sedikit pulut ke dalam mangkuk dan siram kuah santan pekat tadi ke atas pulut...kuantiti terpulang...

Sesuai di makan ketika panas dan sejuk


Kuah santan

 Saya guna santan kotak...jika pekat sangat tambah air panas...

tambahkan gula putih (optional) dan garam secukup rasa, letak atas api perlahan...

kacau hingga santan mendidih, alihkan segera dari api...

kuantiti terpulang...kena bersesuaian dengan kuantiti pulut.

satu cawan pulut boleh makan antara 4 ke 6 orang...

boleh makan panas atau sejuk...sedap sebagai pemanis atau juadah berbuka puasa...


Selamat mencuba
(repost from 2011)

8 comments:

  1. sedapnye...i tgh puase..teringin pulak nk makan bubuh pulut itam u buat ni!!!

    ReplyDelete
  2. sedapnye kak..same la kite syasya..i pun tgh puasa..dh terbayang2 mcm bulan ramadhan plak tgk..

    ReplyDelete
  3. ni memang menu wajib aa time Ramadhan, suka makan suam2 gitu.

    ReplyDelete
  4. syasya, sofiya....selamat menunaikan ibadah puasa...tak sampai 2 jam lagi dah nak berbuka...sedap bubur ni kalau buat juadah berbuka...

    ReplyDelete
  5. Salam Kak Ida..sedapnya nampak bubur pulut hitam tu, terliur tengok...pernah gak sekali makan ni di cafe hospital masa tunggu ayah di wad ICU hari tu

    ReplyDelete