Thursday, September 17, 2020

Asam Pedas Ikan Terubuk Masin


Tokma tak berapa pandai masak asam pedas...kita orang utara bukan orang Melaka :)
Tapi kerana nak makan juga dan terlanjur ada ikan terubuk masin yang datang dari jauh maka saya cuba juga masak berpandukan beberapa resepi dari tenet...
  
Resepi asam pedas kali ni kkida olah dari resepi asam pedas Mesra.net dan MyResepi.com...
hasilnya memuaskan...

Resepinya lebihkurang macamni

Bahan tumis 

1 labu bawang besar, hiris nipis       sedikit biji halba dan biji sawi 

  Blender 
5 biji bawang merah        1 inci halia       1 sudu besar jintan manis      
1 sudu teh jintan putih        1 inci kunyit hidup        3 ulas bawang putih

 ketuk 2 batang serai        4 sudu besar cili kering blender        1 ekor ikan terubuk masin

2 biji terung kecil        4 biji bendi       1 biji tomato, belah       air secukupnya,

bunga kantan         daun kesum         asam keping          garam, gula dan perisa 


  Cara: 

Panaskan sedikit minyak, tumis bahan tumisan hingga wangi, 

kemudian tumis bahan blender dan serai dan cili blender...

kacau hingga wangi dan pecah minyak... 

masukkan air (agak-agak kuantitinya)...masukkan terung, bendi, 

asam keping, bunga kantan...rebus hingga empuk...

masukkan ikan terubuk masin dan lain-lain bahan...biar mendidih, hidang panas


Resepi asam pedas mereka guna daun kari...mungkin rasanya lebih sedap....lain kali boleh cuba tambah daun  kari pula


Selamat mencuba (repost from 2011)

7 comments:

  1. salam kkida,

    baru isnin lepas, akak masak ikan terubuk masin masak lemak cili api ngan terung panjang...ikan masin dtg dari serawak...apapun belum pernah masak asam ni...bolehlah cuba nanti..

    ReplyDelete
  2. both of my favorites combined. asam pedas n terubuk masin..mesti sedap ni..terus rasa lapar..hehe

    mak saya masak asam pedas mmg letak serbuk kari sikit kak ida..

    ReplyDelete
  3. Lapar jadinya tgk asam pedas ni...

    Saya pun dulu pelik jgk tgk mak mertua saya (org Melaka) msk asam pedas ltk daun kari sbb saya org Johor,mmg taruk daun kesum, bunga kantan, daun limau purut pun ok...

    ReplyDelete
  4. nor,
    sedapnya...ikan terubuk masin pun boleh masak ye...ok ada sikit lagi tu...nanti nak cuba buat...thanks...

    nana,
    letak rempah kari tu baru kali ni kkida dengar...tapi macam dah jadi gulai kari lah pula...:)

    MV,
    lain negori lain stailnya kan...takpalah...kita yang nak makan...letak apa pun ok asalkan sedap...:)

    ReplyDelete
  5. kakida,
    saya masak asam pedas memang guna kan daun kari dan halba campur. Tak payah serai dan daun kesum semua... Sedap aroma dia..cuba lah...
    Saya tak pakai daun kesom sebab suami saya tak suka, dia cakap bau nya macam bau ubat jer..pelik saya..laksa dia makan pulak...

    ReplyDelete
  6. Ezza,
    baru ni kkida tau masak asam pedas guna daun kari...tapi rasanya kkida lebih suka letak daun kesum dan bunga kantan...itulah identiti sebenar masak asam pedas yang kkida tau...

    jika letak daun kari dan ada yg kata suruh letak rempah kari sikit, baik kkida masak kari je...hehe...

    wbp, nanti kkida nak cuba juga semua cadangan ni...terima kasih...:)

    ReplyDelete
  7. Dah banyak hari tak buka blog, tak dan nak jadi pengomen pertama!hehehe

    ReplyDelete