Tuesday, September 22, 2020

Pajeri Jantung Pisang


Arwah ibu mertua saya suka masak pajeri, berbagai jenis, pajeri buah amra, pajeri terung, pajeri umbut nyoq, pajeri pisang muda, pajeri pelam muda, pajeri asam belimbing, dll...

Pajeri jantung pisang ni pun idea Arwah ibu mertua, caranya, sama macam buat pajeri nenas....saya menggunakan jantung pisang abu...sebab tu je yang ada jual kat pasar semalam...
wbp, guna jantung pisang apa pun ok...

Pajeri sebenarnya macam curry juga, cuma bezanya tambah kerisik...dan gravynya lebih pekat...Arwah mak mertua pesan suruh guna rempah daging utk masak pajeri, baru sedap katanya...kawankan dengan udang kering atau ikan bilis...

Tumis bawang merah, putih, halia yg ditumbuk lumat dengan kayu manis, bunga lawang, bunga cengkih dan daun kari...setelah layu masukkan bancuhan rempah kari daging beberapa sudu dan udang kering...setelah pecah minyak masukkan jantung pisang yg telah dicelur empuk...

Masukkan sedikit air dan pati santan...masak hingga mendidih dan masukkan garam, gula, perisa secukup rasa, jangan lupa masukkan beberapa sudu kerisik...jika nak masam sikit boleh masukkan air asam jawa atau asam keping/terpulang cita rasa anda...


Selamat mencuba (repost from 2011)

3 comments:

  1. Alamak..nampak nya esuk kena cari jantung pisang laa..nampak menyelerakan ......

    ReplyDelete
  2. salam akak...
    try buat pajeri mangga yg sedang mengkal....sedapppp!!!!!

    ReplyDelete
  3. kak ezza.....dah jumpa ke jantung pisang...:)

    charmz....nanti akak cuba...pasti masam mangga muda ni...

    ReplyDelete