Wednesday, September 16, 2020

Yee Mee Kuah Kicap

Assalam, ini adalah yee mee kuah kicap versi saya, terdapat banyak resepi mee yang boleh kita tengok kat pelbagai web dan blog, tak susah dah sekarang ni nak masak, hanya di hujung jari sahaja...tinggal lagi nak buat dengan tak nak buat jer...

Ini adalah resepi lama yang saya repost semula....jom kita tengok...


Resepi untuk kuah yee mee

Tumbuk:

1 inci halia         3 ulas bawang putih
5 ulas bawang merah

Lain2 bahan:

1/2 ekor ayam, potong kecil

10 keping cendawan hitam, rendam hingga kembang

1 batang lobak merah, hiris nipis

sedikit sawi, potong kecil         1 biji tomato, potong kecil

telur 4 biji         3 sanggul yee mee kering

sos, campurkan semua dalam mangkuk kecil

5 sudu besar kicap masin

3 sudu besar kicap manis

3 sudu besar kicap cair

3 sudu besar sos tiram

sedikit garam, perisa dan serbuk lada putih

Tumis bahan tumbuk hingga kekuningan, masukkan ayam dan kacau sebentar. 

masukkan 4-5 cawan air dan biarkan mendidih sehingga ayam separuh empuk, 

masukkan cendawan hitam, carrot dan sos dan didihkan sehingga ayam empuk.

Cara hidang: 

Sendukkan kuah dan ayam ke dalam hotplate, 

biarkan didih sebentar, perlahankan api

masukkan campuran tepung jagung dan sedikit air untuk memekatkan kuah, 

kemudian masukkan yee mee, tambahkan kuah jika perlu, 

masukkan sawi dan tomato dan pecahkan 4 biji telur kedalam kuah. 

biarkan mendidih sebentar sebelum di hidangkan dengan potongan cili padi dan kicap...

Sedap :)
(Repost from 2011)

1 comment:

  1. ari tu tingin nk mkn hot plate yee mee...tp syg..x abes mkn...sbb tekak x selera...kalo biasa mmg faveret..licin...sejak peknen...xtau mende leh mkn..x leh mkn..abes je mkn yee mee...smp umah..muntah lik seme...huuuuuu

    ReplyDelete