Sunday, September 27, 2020

Sambal Sotong

Tengoklah sambal sotong tu...hehe...merah dan berlenangan minyaknya....sedap tau....:)
Saya buat sambal sotong ni untuk kawankan dengan nasi lemak...sekali sekala tukar selera...selalu nasi lemak kawan dengan sambal ikan bilis, tapi kali ni tokma masak sambal sotong pulak...

Kerana ada sotong besar, saya pun buat sambal sotong...caranya sama jer seperti buat sambal ikan bilis dan lain-lain sambal...

Bahan-bahan

Sotong besar bebeapa ekor, bersihkan dan potong kecil

Bahan tumbuk

Bawang putih 3 ulas

Bawang merah 5 ulas

Halia sedikit

Lain-lain

Cili blender

Bawang besar, hiris bulat

Asam jawa dan belacan

Tumis bahan tumbuk hingga keperangan, masukkan cili blender secukupnya...
masukkan belacan dan kacau...masukkan air asam jawa...masukkan sotong dan terus kacau hingga sotong masak...

Masukkan garam, seasoning...kalau nak tambah kicap manis pun ok...

Hidang dengan nasi lomak, ikan bilis goreng, timun dan telur rebus


(reppost from 2010)

2 comments:

  1. a'alaikum..saya nak ngecek resepi ayam berempah dengan sampal sotong tuan rumah boleh tak? saya tunggu di chatbox saya ye trm kasih :)

    ReplyDelete
  2. nak ngecek macam mana tu...nak resepi ke...tak paham...sorry!

    ReplyDelete