Saturday, July 17, 2010

the falling shins, Inverness

salam, bersambung lagi....
pada keesokan harinya pagi-pagi lagi selepas sarapan kkida ajak eka dan hani keluar pusing-pusing pekan inverness dan sekitarnya...kemudian kami ambil keputusan untuk memandu ke sebuah tempat bernama the fallin shins...perjalanan mengambil masa sekitar sejam dari tempat penginapan...jauh juga...wbp, dengan adanya gps segalanya mudah...Insyaallah tidak mungkin anda akan hilang arah atau tersesat jalan...tapi kenalah ada yang pandai menggunakannya....nasib baik eka tahu....:)
jalan kampung yang bersih...lurus...tak banyak kenderaan...
pemandangan sepanjang perjalanan dari inverness amatlah cantik...sebenarnya seluruh negeri scotland memang indah...bumi ciptaan Illahi...tapi mungkin kerana orang putih yang duduk...itulah sebab cantik...jika bukan orang putih yang duduk...kkida tak pasti samada pemandangannya masih sama....tiada pembangunan yang keterlaluan dan mereka amat memelihara kesejahteraan alam sekitar....sungai, gunung, hutan, pendalaman atau pekan semuanya bersih dan teratur...
pemandangan sebuah tasik yang indah di belakang....dalam perjalanan menuju the fallin shins...dan cuaca ketika itu sedap...dingin...
apa ada di the fallin shins?....ia adalah sebuah kawasan ulu sungai di mana terdapat banyak ikan salmon...beberapa bulan dalam setahun ikan-ikan salmon akan berenang ke hulu sungai ini untuk bertelur (melawan arus)...kkida cuba juga perhatikan jika dapat tengok ikan melompat melawan arus...adalah sekor dua...tapi kawasan sungai tersebut memang cantik dan berjaga...macam tak percaya kkida boleh jejakkan kaki hingga ke utara tanah inggeris ini....memang rasa happy dan amat bersyukur dengan limpah kurnia rezki yang Allah swt berikan....:')
masa kkida sampai kat sungai tu...ada sekumpulan pakcik-makcik mat saleh yang juga datang nak tengok ikan salmon melompat....mesti depa pelikkan tengok kami bertiga...dari manalah datang minah tiga orang ni...hehe....
dah puas tengok sungai dan ikan....kami lunch kat sebuah cafe kat situ...makan ikan salmonlah...dah memang ada banyak ikan salmon kat situ....:)
vegetarian quich, jacket potato and lots of cheese and salad...makan mereka nampak menarikkan...tapi rasanya....plaaaaaiiiinnnn aje...hehe....
mac n cheese yang memanglah sangat cheeezzzyyy....
buttered fried fish and salad...
dah kenyang makan dan sempat meluangkan masa lebih sejam kat fallin shins yang cantik itu....kami pun bergerak pulang ke inverness...
jalan yang sama masa datang tadi... 
cantikkknyeee.....
terserempak dengan lelaki ini yang mengayuh basikal...relax aje....mungkin dia juga sedang bercuti seperti kkida....cuma caranya berbeza...:)

nanti sambung lagi....

No comments:

Post a Comment