Sunday, February 8, 2015

Congo Bars


As salam,
terpengaruh dengan foto-foto dari beberapa foodblogger yang memuat naik gambar kueh ni maka kkida pun teringin nak buat juga...ada banyak resepi kat internet...google aje...berderet resepi yang membuatkan anda rambang mata tak tau mana satu nak dicuba...


kkida follow resepi ini...senang aje bahannya...

2 cawan gula perang
2/3 cawan mentega masin

pukul kedua bahan atas hingga berkrim

3 biji telur ukuran besar, pukul sedikit, tuang perlahan dan kacau rata dengan butter dan gula tadi...kemudian masukkan 1 sudu teh vanilla esen...gaul rata

2 1/2 cawan tepung
2 1/4 tsp baking powder
1/2 tsp garam

gaul rata bahan diatas dan masukkan ke dalam adunan tadi...masukkan 2 cawan chocolate chips
gaul sebati...ratakan doh ke dalam dulang bakar yang telah digris...bakar pada suhu 160C selama 30 minit atau sehingga masak...bahagian tengah kek biar tak masak sepenuhnya...lembut gitu...:)

kkida bakar lebih 30 minit sbb nak tengahnya masak betul...anda boleh tutup permukaan kek dengan aluminium foil supaya tak terlalu perang...selamat mencuba...

6 comments:

  1. Replies
    1. Assalamualaikum Kak Noor...welcome to 1001...:)

      Delete
  2. sy tak pernah makan dan buat congo bar ni kak Ida.. sebab takut sy yg kena perabih sorang2.. hihi

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena kurangkan kemanisannye Seri, kkida pun makan seketui aje...lol

      Delete
  3. sedap ke congo bar ni kkida??benda ni biskut ke kek?
    ramai yg upload saya mcm teringin... tapi cuak takut tak menepati selera..

    ReplyDelete
  4. kak rose dah try, nasib baik kurangkan gula tu... so x de manis sangat. tq kongsikan resepi mudah n mabeles ni

    ReplyDelete