Thursday, October 8, 2015

nutella brownie


Assalam, lama dah tokma tak share resepi...hehe...
malas bangat nak menaip resepi sebenarnya...:)


tapi hari ni tokma merajinkan diri...sebab resepi ni guna tiga bahan aje...dan hasilnya memang sedap, sebab tu tokma rasa rugi tak share...tul tak Naurah cucu tokma...:)

Naurah jawap...betui x 3


bahannya ialah
Nutella 1 setengah cawan
tepung gandum 1/2 cawan
telur dua biji
itu sahaja

jika suka boleh le tabur dengan chocolate chip dan walnut, etc...


cara buatnye:
campurkan telur dengan tepung dan gaul rata, kemudian masukkan Nutella...gaul sebati dan tuangkan ke dalam tin kek yang telah di alas...bakar dlm oven hingga masak....sekitar 20 ke 30 minit pada suhu 180C


keluarkan dari oven dan sejukkan dulu sebelum dipotong....sedap...

 selamat mencuba...:)



Friday, February 27, 2015

nasi daging/ayam dengan rempah arabian mandy


Salam, resepi kkida masak ikut rasa hati, tak ikut mana-mana resepi pun....ia bukanlah nasi mandy yang biasa kita makan tu, hanya guna rempah mandy beli kat Mahnaz...Alhandulillah rasanya oklah pada kkida...youall kena tambah lain bahan sendiri ok...


bahan yang saya gunakan adalah, 

1 labu bawang besar...cincang
cili hijau potong kecil
halia hiris 
daun salam beberapa helai
kayu manis, bunga lawang
rempah mandy
santan atau susu cair
tomato ceri
minyak sapi


kkida masak dalam periok letrik deepfry...anda boleh masak atas stove atau sebarang periok eletrik...panaskan minyak sapi dan tumis dulu bahan cincang, bila wangi masukkan ayam atau daging...gaul rata, masukkan rempah mandy...kacau dan tutup periok...biar daging atau ayam separuh masak...

masukkan beras basmati yang telah direndam terlebih dahulu...masukkan sedikit susu cair atau santan pekat (ukuran 1:3 dari jumlah liquid) masukkan garam dan perisa...kacau ratan dan tutup periok...biar nasi masak hingga air kering...buka dan kacau nasi...kemudian biarkan ia kering dengan api paling kecil.


taburkan daun bawang, daun sup, bawang goreng dan lain-lain bahan yang anda suka...hidang panas dengan sambal tumis, sup, dalca dan sebagainya...:)

Sunday, February 8, 2015

Congo Bars


As salam,
terpengaruh dengan foto-foto dari beberapa foodblogger yang memuat naik gambar kueh ni maka kkida pun teringin nak buat juga...ada banyak resepi kat internet...google aje...berderet resepi yang membuatkan anda rambang mata tak tau mana satu nak dicuba...


kkida follow resepi ini...senang aje bahannya...

2 cawan gula perang
2/3 cawan mentega masin

pukul kedua bahan atas hingga berkrim

3 biji telur ukuran besar, pukul sedikit, tuang perlahan dan kacau rata dengan butter dan gula tadi...kemudian masukkan 1 sudu teh vanilla esen...gaul rata

2 1/2 cawan tepung
2 1/4 tsp baking powder
1/2 tsp garam

gaul rata bahan diatas dan masukkan ke dalam adunan tadi...masukkan 2 cawan chocolate chips
gaul sebati...ratakan doh ke dalam dulang bakar yang telah digris...bakar pada suhu 160C selama 30 minit atau sehingga masak...bahagian tengah kek biar tak masak sepenuhnya...lembut gitu...:)

kkida bakar lebih 30 minit sbb nak tengahnya masak betul...anda boleh tutup permukaan kek dengan aluminium foil supaya tak terlalu perang...selamat mencuba...