Wednesday, June 4, 2014

nasi goreng cina


oh! nasi goreng oh! nasi goreng.....jika sesak inilah pengisi perut yang paling saya suka...asal ada aje nasi semalam...ok...jalannn...hehe...

dan cara goreng nasi yang kkida suka adalah chinese stail...simple yet delicious...and this is my style...


kkida pernah tonton satu rancangan masak kat tv lama dulu, cara goreng nasi chinese stail yang betul...

telur di scramble dulu...caranya, pukul beberapa biji telur, tambah garam dan sikit air...panaskan kuali dan tuang telur dan kacau cepat-cepat biar hancur...angkat dan ketepikan...


panaskan minyak....tumis bawang putih dan halia yg ditumbuk...masukkan nasi dan kacau atas api yang kuat, masukkan garam dan serbuk lada dan perisa....kacau lagi...


masukkan sayur campur, kacau dan akhir sekali masukkan telur hancur tadi...kacau atas api kuat beberapa minit...angkat dan hidangkan...


jika nak tambah ayam atau udang juga boleh....isi ayam didadu terlebih dahulu...tumis ayam dengan bawang putih dan halia sebelum masukkan nasi...

jika guna udang masukkan selepas nasi....jika masuk udang cepat sangat ia akan jadi keras dan tak chewey dah...udang tak perlu dimasak terlalu lama sebenarnya...

9 comments:

  1. As salam kkida. Sedap pulak tengok nasi goreng petang petang gini. Skrg dah tak boleh lagi nak makan nasi goreng kerana nak mengawal lemak dalam badan. Masak utk anak anak jer

    ReplyDelete
    Replies
    1. yeah, jaga badan yek!!!
      hehe...kkida ni kena makan kalau tak nanti ngeletor lutut Aziela...muahaha...

      Delete
  2. sy antara org yg rajin masak nasi goreng cina... byk jugak yg tak sama dgn cara sy.. satu, sy tak pnah tumis halia dlm nasi goreng, lepas ni nak buat. Dua, sy pecahkan telur di tengah kuali lepas tolak nasi ke tepi.. okey.. lps ni sy wat scramble dulu.. tiga.. sy masukkan udang lepas tumis bawang putih... okey, pas ni sy masukkan udang kemudianlah.. lepas masuk nasi kan.. nt sy share hasil mskn sy ya.. t kasih Kak Ida.. muahhhhh!!

    ReplyDelete
    Replies
    1. wah!!! panjang komen adinda ku Seri Kandi...Seri terer masak le...kkida masak camni aje pandai le...hehe...:)

      Delete
  3. boleh nich resepnya buat dicoba di rumah

    ReplyDelete
    Replies
    1. kena coba ye andi...dari daerah mana Indonesia ni andi...:)

      Delete
  4. Nasi goreng cina memang feberet tapi kat kedai banyak juga sekadar nama tapi resipi main bantai je

    ReplyDelete
    Replies
    1. yelah, betul tu, nama je nasi goreng cina...tapi main goreng aje kan...mr denaihati....:)

      Delete
  5. Nasi goreng cina, saya punya favorite.. kalau ada sambal belacan lagi best. Terima kasih kkida konsi resipe.

    ReplyDelete