Wednesday, November 13, 2013

taucho


setiap kali upload gambar masak taucho kat ig mesti ada yg tanya resepinye....lama dah kkida janji nak share...tapi kerana sibuk yg dibuat-buat maka terlupa aje...hehe....(bukan lupa sebenarnya...saje je penyakit malas menaip...:)

takpalah...kali ni kkida kongsi resepinye ye....bukannya susah pun masak taucho ni....pada kkida gulai taucu ni adalah masakan paling sempoi dan penyelamat meja....hehe....kalau ada lebih ikan goreng semalam dan tak tau nak buat apa...maka kkida akan masak tauco aje...:)

ada banyak jenis taucho jual kat kedai....tengok simbol halalnya ye....kalau beli kat kedai/supermarket kkida suka guna jenama tamin...wbp, mak kkida suka bawa taucho dari kampung tiap kali dia datang...jenama Opah Nur...sedap taucu ni dan yg paling utama garenti halal....orang kampung yang buat...

foto atas tu masak taucho cara kkida dan bawah tu pula gulai taucho opah masak....ada sikit kelainan...tapi cara mak kkida lebih betul mungkin....al-maklumlah orang lama yang masak....hehe...


bahan-bahan:
ikan goreng
taucu opah nur atau sebarang jenis taucu
timun, bawang besar dan cili-cili
asam keping
air secukupnya

masak taucho cara opah:
tumbuk bawang merah kecil, bawang putih dan halia....kuantiti agak-agak lah ye (semua pun terer masak mesti pandai agakkan....:)...tumis bahan tumbuk hingga wangi, masukkan beberapa sudu taucu (tumbuk sikit) dan kacau rata....biar naik baunye...masukkan air masak suam (bukan sejuk)....kuantiti terpulang....masukkan hirisan timun, bawang besar (potong memanjang/wedges), cili padi, dan asam keping....biarkan mendidih dan bawang lembut...masukkan ikan goreng....biar didih sebentar....jangan letak garam dan kkida suka tambah gula sikittt....

siap dihidang....makan dengan nasi panas....tak perlu lauk lain....nanti rasanye kurang...

masak taucho cara kkida:
kkida tak guna bawang merah...cuma halia dan bawang putih aje yg dihiris atau cincang....tumis bersama beberapa sudu besar taucu...kacau beberapa ketika, kemudian masukkan air biasa....biar mendidih, masukkan timun, cili padi dan bawang besar hiris memanjang....biar mendidih dan bawang lembut...masukkan asam keping dan akhir sekali masukkan ikan goreng...biar didih sebentar (ingat taucu masin tak perlu tambah garam, gula ok)

ikan yang sesuai untuk masak taucho....ikan tenggiri, kurau, senangin, nyoknyok, kembung, ikan kembung rebus, ikan selar, ikan cencaru, ikan bawal hitam/putih dan banyak lagi....belum pernah cuba masak taucu dengan ayam atau daging....sapa 'berani' boleh cuba....hehe...

9 comments:

  1. Tauco ni masakan kegemaran arwah tok zana, kkida masak lebih kurang sama je tu....tapi masalah skrg anak2 ni tak suka mkn mcm ni.

    ReplyDelete
  2. betul, Kak Ida.. masak taucho ni jangan ada lauk lain walaupun sambal belacan.. kalau nak rasa pedas, campak jer cili api lebih dalam kuah taucho tu, kan.. kan...

    ReplyDelete
  3. saya tak berapa pandai masak taucu nie..tapi mak mertua n mak saya masak sangat sedappp, boleh cari taucu nie dan buat sendiri lepas nie,tq kkida

    ReplyDelete
  4. Mak saya suka masak taucu, tapi saya tak pernah suka. Mungkin cara mak saya masak lain sikit kot dari Kak Ida. Saya nak try lah, lepas tu makan dengan mak. Tapi saya nak tumbuk taucu tu sikit...mesti kuah dia jadi pekat kan kak.

    ReplyDelete
  5. Salam Kak Ida
    Saya pernah masak taucu daging...sedap jugak..cuma ada penambah kulit kayu manis dan bunga lawang jer..lain2 sama jer..ayam tak pernah cuba.Saya belajar masak taucu daging ni dari kawan saya org kuala kangsar

    ReplyDelete
  6. Assalamulaikum k.ida aduh kecur air liur ....sedap dimakan bersama nasi pns ni k.ida yumyum...

    ReplyDelete