Saturday, December 1, 2012

durian crepe...lepas kempunan...


salam,
kkida ni selalu ketinggalan...orang dah jenuh makan...kkida hari ni baru dapat jamah crepe durian yang heboh di perkatakan sana sini....ada setengah tu kkida tengok sampai pandai buat sendiri....dan berjualan lagi...:)

masa tengah banyak durian hari tu kkida tak teringat langsung nak cuba buat crepe ni, walhal masa tu durian yang kkida dapat cantik-cantik belaka dan sangat manis....pasti sedap jika di balut dengan kulit lempeng yang nipis ni...

oleh kerana teringin dan takut kempunan, kkida beli jugalah durian crepe ni tadi kat IPC...alahai...comel-comel benar ukurannya....kkida ingatkan besar....rupanya sebiji crepe tu dapatlah dua kali gigit lebih kurang ...huhu... dan harganye....:-O

RM10 utk 6 biji crepe yang cenoni ni...memang untung betullah sapa yang meniaga crepe durian ni....huhu...


sedap ke?
nak tau rasanye macam mana?
rasanye sebiji macam isi durian....lol...hehe...
cuma bezanye ada kulit selaput luar yang balut isi durian tersebut...:)

apa-apa pun tahniah pada yang mereka cipta kudapan ini...anda memang seorang yang sangat creative...pandai pelbagaikan penggunaan isi durian....mungkin mereka-mereka yang tak suka durian juga akan tertarik dengan crepe manis ini....:)


selain crepe durian, kkida lihat ada kek yang nampak sedap sangat ni....kek ni juga fofular satu ketika dulu....masa tu kkida tengok ramai yang buat kek ni...menjadi satu fenomena pula...sorang buat yang lain akan mengikut.....

kek yang kkida beli tadi ada filling isi durian....memang versatile sungguh raja buah ni....bukan takat tempoyak aje....kek orang putih juga mampu mendapat sentuhan buah deroyan...heheee....


kek ni namanye hokkaido....eh! ini nama jepunkan....maknanye orang jepunlah yang reka cipta resepi asal kek ni.....betul tak?

orang kita pula pandai tokok tambah...itu sudah pasti....hehe....wbp, sedap juga kek hokkaido berintikan durian....:-)....satu kelainan...


Insyaallah satu hari nanti jika di izinkan kkida pula akan cuba buat kedua-dua resepi di atas ni...

23 comments:

  1. sana sini org bercakap pasal DC . Tapi saya pun belum merasa lagi juga

    ReplyDelete
    Replies
    1. cepat Nieda sebelum habis musim durian...:)

      Delete
  2. betul tu kak..faa yg xbeberapa minat durian jadi hantu dengan durian crepe..sedapppppp sangattttttt

    ReplyDelete
    Replies
    1. yelah, something different kan...memang creative...:)

      Delete
  3. tue la....asz pun xpnh nak merasa DC...mmg fenomena yg menganas..hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. cepat asmah...dah nak habis musim deroyan ni...

      Delete
  4. alhamdulillah. hari ni jg br merasa crepe doyan tu. sedap.

    ReplyDelete
    Replies
    1. samalah kita ye Ummi...ketinggalan...hehe...

      Delete
  5. haaaaaa.. memang peminat durian tegar Kak Ida ni ;-))))

    ReplyDelete
    Replies
    1. kkida ni biasa aje...suka tapi tak leh makan lebih2...takut...:)

      Delete
  6. besnye kak ida dh try durian crepe ni..syu masih mencari lg kt mne ada jual..

    ReplyDelete
    Replies
    1. banyak tempat ada jual...kkida beli kat Ikano PC...

      Delete
  7. Seronok buat crepe durian bila yg makan semua suka dan gembira.. Tp lama2 tak tahan dengan fridge yg sentiasa bau durian tu huhu..

    ReplyDelete
    Replies
    1. haha...betul tu siti, hb kkida pun bising fridge bau durian...:)

      Delete
  8. Awal bulan lepas Nur dah rasa.. Memang sedap.. Lepas ni fenomena apalah pula ye..

    ReplyDelete
    Replies
    1. Lepas ni .. tunggu dan lihat .. rasanya fenomena Panna Cotta pulak ...

      Delete
    2. Panna Cotta? apa tu? adaaaaa aje...:)))

      Delete
  9. As salam Kak Ida .. betul DC dah jadi kue terhangat di hampir setiap blog masakan. Pembikinnya biasa akan umum dia akan buat sale atau pada hari tertentu.Sapa nak boleh order. Memang jadi IBU DUIT betoi :) .. yer ler 6 ketuk sebesar ibu jari di jual RM10. Ada blogger masakan di Utara tu, jual 5 ketul RM10. Tak tau le sebesar mana. Takkan nak beli RM10 jer kannn .. mana cukup. Yang mulut luas, sekalu nyuap je .. tak sempat gigit dah. Kalau anak ramai atau nak makan banyak, memang kena belajar dan buat sendiri lahhh

    ReplyDelete
    Replies
    1. Shaty, pada pendapat kkida baik makan deroyan saje...lagi best...hehe...

      Delete
    2. lain org lain citarasa .. kami di utara biasa tanak pulut dan makan dgn durian. Kuahnya santan. Atau kukus pulut dan gaul dengan santan ( jadi pulut lemak ) dan makan dengan durian. memang kow-kow sedapnya. DC sedap bila di campur whipping cream dan mesti diletak dalam p.ais paling singkat 30 minit .. baru sodap tak tercerita .. :) ... Kulit kena nipis betul baru sedap. Kalau tebal, maka jadi le LEMPENG MINI BERDUTIAN :)

      Delete
    3. sorry .. typing error .. BERDURIAN bukan BERDUTIAN ye

      Delete
  10. dear,mana nk beli kek dlm cup kaler pink tu..nmpk sgt menarik n sedap...msg i blh 019-5660582.tq dear

    ReplyDelete
  11. ape nama kek kat atas tu kak ida.....tak pernah tengok lah...

    ReplyDelete