Tuesday, November 20, 2012

roti jala crunchy


roti jala extra crunchy dengan panini maker....panini maker ni kkida beli masa gi perth last year....kat KL ni tak tau kat mana ada jual...bila mak kkida tengok betapa mudah dan rangupnye roti jala yang di masak dengan panini maker dia pun ajaklah kkida gi cari satu...kkida ingat pernah nampak kelibat panini kat harvey norman IPC satu masa dulu....tapi bila gi balik semalam takda pula...huhu....sian mak kkida...:/....frust gak dia....takpalah nanti gi cari kat kedai letrik lain pula...manalah tau ada jual...


oklah...berbalik pada kesah roti jala kkida ni...bukan roti kirai tau...roti kirai guna acuan warna kuning yang banyak lubang yang biasa kita guna tu....pada pendapat kkida leceh mengirai roti dengan acuan tersebut kerana kekadang ada lubang yang tersumbat...(huh!...lupa kulit dah kkida ni...hehe...:)

cara kkida bancuh roti jala dan bahannya mudah aje...500g tepung gandum, letak dalam food processor, masukkan sebiji telur, garam dan air secukupnye dan tambahkan sedikit pewarna kuning jika suka...blend hingga sebati...jika tak muat bekas processor tu buat dua kali...bancuhan pertama letak telur, bancuhan kedua tak perlu telur, hanya tepung dan air secukupnye...tuang ke dalam satu bekas dan kacau rata...tapis jika perlu....jika bancuhan cair sangat tambah sikit tepung dan jika pekat sangat tambah sikit air...itu aje...


kkida letak bancuhan roti dalam bekas satu muncung ni...panaskan panini dan sapukan minyak...dan...


mulalah menjala....awalnye memang tak berapa nak lawalah roti jala kkida tu....tapi bila dah masuk 3, 4 kali menjala baru ok sikit....kkida buat ikut dan aje, asal ada rupa sikit jadiklah....tukang makannye bukan kira sangat elok ke idak...janji sedap dan ada rasa...hehe....

lenguh gak tangan menjala...tapi dek kerana boleh duduk kat meja i/o berdiri depan api (boleh pasang kipas lagi...:)...adalah ampunnye sikit...hehe...itulah kelebihan masak roti jala dalam panini maker berbanding masak atas api...:)))


panini maker ada penutup bahagian atas...oleh itu roti anda akan masak atas bawah...bestkan....lepas ni rajinlah kkida buat roti jala dan berbaloilah kkida bawa balik panini ni jauh-jauh...banyak gunanye...mak kkida kata masak lempeng pisang kelapa (atas daun pisang) dengan panini maker ni mesti best...lempeng tersebut pasti masak sama rata dan masak hingga ke dalam....yelah sebenarnya kita boleh pelbagaikan kegunaan peralatan letrik kat dapor kita tu...cuma perlukan sedikit creativity....:P


walaupun nampak tak menarik roti jala kkida ni, tapi texturenye crunchy, nipis dan sedap...masa nak makan masa tulah anda buat...makan panas-panas...jika anda ada panini maker kena cuba tips kkida ni ye...jangan biarkan panini anda bersawang kat atas cabinet tu...:)

7 comments:

  1. Kreatif2 (^________^) Nak kumpul duit beli gadget dapur macam Kak Ida.

    ReplyDelete
  2. nampak macam senang.. sekarang segalanya di hujung jari jer kan.. ;)

    ReplyDelete
  3. Salam, Kak Ida.. ni masak sambil pejam mata pun boleh ni, tahu2 dah habis tak sempat cicah kari, hehe

    ReplyDelete
  4. Kak Idaaaaa...... saya tak pernah buat roti jala lagi. Hehehhehehe.

    ReplyDelete
  5. roti jala patern baru...menarik dan tertarik...;)

    ReplyDelete
  6. Benda alah panini maker tu mmg saya tak ada.. tp botol tu dah berzaman beli tak pernah guna pun.. hehe..

    ps: panini tu apa kak ida?

    ReplyDelete

  7. Xavi Gerad Jude Am. Seorang wakil Aiicco Insurans plc. Kami menawarkan pinjaman pada kadar 3% dikembalikan. jika anda berminat kenalan Ini (CEO) E-mail address: xavigeradloanfirm@yahoo.com
    Aiicco insurans plc hanya dibenarkan pada pada usia 20 di atas.
    Pelaburan Pinjaman Peribadi.
    Pinjaman harta Pelaburan.
    Pinjaman penyatuan.
    Pembinaan Pinjaman.
    Pilih satu atau pembayaran-tahun.
    Pilih antara bayaran bulanan dan tahunan di bawah Rancangan.
    Terma pinjaman yang fleksibel.
    Kami memberi pinjaman daripada 500,000 euro kepada 800,000 USD.
    Syarikat kami adalah proses yang boleh dipercayai, cekap, pantas dan dinamik. Hubungi kami hari ini pada .. SR GERAD Jude pinjaman Pelaburan plc: E-mail: xavigeradloanfirm@yahoo.com.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...