Saturday, November 24, 2012

lesson 1 ~ nasi goreng sedap


hari ni kkida memulakan kelas masakan pertama untuk anak bujang kkida, ajwad....hehe....dengan sukarelanya tanpa rasa terpaksa awad masuk ke dapor bila kkida panggil untuk ajar dia masak nasi putih dan seterusnye buat nasi goreng ringkas mengikut selera dia...:)


heheeeee....macam mimpi aje kkida tengok tetiba anak bujang kkida ni berdiri cerok dapor bibik potong bawang merah dan bawang putih, sayuran dan seterusnye goreng nasi....tukang tonton termasuk kak eka yang rakam gambar ni dan kak hani tukang beri semangat...instruktornye pula bukanlah calang-calang orang...haha....punya pengalaman hampir 25 tahun sebagai tukang masak bukan profesional, boleh masak pelbagai juadah ringkas yang di reka-reka sendiri....muHaaHaahAaaaa.....:()


setelah menumis bawang, sayur dan telur...inilah rupa rencah nasi goreng sedap awad...nampak sedap juga kan...heheee....kkida kata letak je apa bahan yang abang (awad) suka...nak letak ayam daging cincang boleh, udang, sotong, ikan pun boleh, sayur terpulang...wbp, apa yang kkida nak ajar adalah very basic cooking...yg lain-lain tu dia kena experiment sendiri nanti....


hah! dah siap nasi goreng sedap...made by abang ajwad...:)))


nampak sedap juga kan...:)


awad kata...."sedap maaaaa...." siap thumbs up lagi....hihi....


huhu....makan nasi goreng sendiri bikin....macam nilah keadaan anak kkida nanti...huhu...bayangkan dia makan sorang diri dalam bilik sebelum ke kuliah atau dinner selepas balik kuliah....:|

hampir 20 tahun duduk celah ketiak mak ayah tak pernah lekang.....kini dia akan pergi jauh sangat dan memulakan hidup sendiri di rantau orang.....menguruskan sendiri keperluan hidup....dan mungkin sangat lama dia di sana kerana awad bercadang nak habiskan terus pengajiannye hingga keperingkat tertinggi dalam bidang yg akan beliau ceburi kelak....Insyaallah......:'(

sejak dapat kelulusan visa 3 hari lalu, kkida telah mula mengalirkan air mata....huhu....akan tiada lagi nanti kelibat anak muda kkida ni kat dapor buka tudung saji tengok apa yang mama masak....:'(

18 comments:

  1. nampak sedaplah kak..nasik tu..
    hehe sian dia kene berjauhan & berdikari...

    ReplyDelete
  2. alah xpe skang leh berskype bagai leh je nak tya pape bila jauh2..:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu el...memang berskype aje lah kkida lepas ni...:)

      Delete
  3. InsyaAllah Kak Ida.. anak kak ida mesti boleh.. :)

    ReplyDelete
  4. ....sungguh membanggakan....tahniah. Memasak ini mudah bila kita rasa ia mudah, dan sukar bila kita rasa ia susah...apa2 pun tahniah kak ida sebab menjadi ibu yang penuh dengan nilai2 kasih sayang...Moga segala urusan dipermudahkan....

    ReplyDelete
    Replies
    1. terima kasih mat...nanti dia pun akan hebat memasak seperti mat juga...Insyaallah...:)

      Delete
  5. Hu hu...mteh pulak rasa sedih....cuba awad buat vlog masak..mteh ras sure anwar adi pun kalah...muahahaha..

    ReplyDelete
    Replies
    1. betul tu makteh...nak suruh awat bina blog lepas ni...LOL

      Delete
  6. Sedihnya pula baca cerita akak ni... Bila dah hidup jauh di perantauan, semuanya kena uruskan sendiri.. Ibu mana tak rindukan anaknya.. lagilah sekarang ni hari2 ada di depan mata, ni nak pergi jauh merentas benua untuk menuntut ilmu.

    Moga kerinduan akak dengan Ajwad akan terubat dengan kecanggihan teknologi yg ada.. Turunkan sekali ilmu tulis dan bina blog pada Ajwad tau kak.. Selamat maju jaya buat Ajwad..

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum, salam ziarah, selamat berhijrah ke negara org, kenalah tahu serba serbi sbb emak ayah dah tak de nak bantu, semoga berjaya cemerlang di dunia & akhirat

    ReplyDelete
  8. ilmu masakan turun temurun...mg bjaya mgejar cita2 buat anakandanya!

    ReplyDelete
  9. aduhai..tacing nya baca entry ne..selamat maju jaya buat anakanda kak ida..

    ReplyDelete
  10. Semoga ajwad cemerlang dlm pelajaran dan seterusnya dlm bidang yg diceburi..

    ps: nampak sedap nasi goreng anak bujang kak ida.. :D

    ReplyDelete
  11. tersebak pulak hati ini tapi dalam masa yg sama rasa bangga kerana seorang lagi anak melayu bakal mencipta kejayaan yang luar biasa, tahniah, Ajwad!!

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...