Thursday, June 14, 2012

sotong rangup dan jagung durian

salam,
setiap kali tiba musim durian....kkida sekeluarga memang kenyang makan durian....sampai sendawa pun bau durian...hehe...apa taknya...rumah kkida ni di kelilingi dusun durian...walaupun bukan dusun kita tapi sebab dah dekat rumah...kita main pesan aje dengan tuan punya dusun tu...bila nampak aje dia dah mula makan tidor kat dusunnye tu maknanya buah durian akan mula jatuh....

my hb pun apa lagi...cepat-cepat le hulurkan duit dan pesan kat tuan dusun tu supaya hantar deroyan ke rumah, booking awal-awal...hehe...

jadi tu lah...sepanjang seminggu ni kkida memang tak larat dah tengok deroyan....tadi orang tu hantar lagi 10 biji, semalam 7 biji, hari sebelum tu 8 biji...semua durian kampung yang sangat berkualiti dan sangat yummy....tengok aje isi durian yang baru kkida buka tadi...jealous tak?....:)

ada yang kkida buat kuah durian....ada yang dah jadi tempoyak...fuh! sedap tempoyak fresh...dan ada yang kkida kopek dan simpan dalam fridge....nak hilangkan gasnye....kkida tak leh makan durian fresh...bahaya...hehe...
yang ni pula adalah menu semalam...sotong goreng garing...gaul rata sotong dengan tepung beras, garam, kunyit dan tambah air sikit...goreng dalam minyak banyak dan panas hingga garing...ketepikan...kemudian kkida tumis bawang-bawang, daun ketumbar dan cili hingga wangi...masukkan sotong dan gaul rata...hidang panas....
yang bawah ni kkida punya favourite....sayur rebus-rebus....sedap cicah dengan tempoyak...
bubur jagung dan durian...:)...sebab dah banyak sangat durian...campur ajelah...sedap...kkida suka makan bubur jagung tabur dengan biskut cream cracker....crunchy jagung dan crunchy biskut...memang umph!...

21 comments:

  1. masa kecik2 dulu suka makan bubur ngn biskut tu...

    ReplyDelete
  2. alaahhh sedapnye durian ituuu... hahaha... sotong tu pun nampak yummy!
    My latest Entry :)
    Finally- Baiti Jannati siap sudah!

    ReplyDelete
  3. lama xmakan bubur.... mmmmm.....sedapnyer.....^_^

    ReplyDelete
  4. sotong rangup tu saya nak tiru sebijik2 mcm resepi akk tp saya tukaq ngn ayam....sat lg nak buat..:)....akk takmau try buat kek deroyan ka?he3

    ReplyDelete
  5. wahh..durian di mana2..jelesnya!hehe..
    sotong tu nmpk menggoda dan menyelerakan..yummm

    ReplyDelete
  6. Bestnye Kak Ida ada jiran yang ada pokok durian.... Tak payah beli kat tepi jalan... jelousnye... jelous... jelous... jelous... ahaks... ;-) rasa macam nak g je ke rumah Kak Ida... nak numpang mkn durian yang banyak tu... hahaha... tak malu sungguh.... ;-)

    ReplyDelete
  7. Thanks kak ida sbb bg cadangan msk sotong, ada la juga menu baru utk msk sotong. Dh 2 hari sotong tu ada dlm freezer. X de idea nk msk apa. Nasib baik sy singgah blog akak. Thank you kak.

    ReplyDelete
  8. adda,
    kkida kecik-kecik biasa makan bubur kacang aje...:)

    ReplyDelete
  9. yati akak pernah buat durian cheese cake...kek durian biasa belum pernah lagi...nak kena cuba nanti...

    ReplyDelete
  10. mysweet...jealous..ahaksX3...mai la dtg rumah kkida makan deroyan...:)

    ReplyDelete
  11. Atie...hmmm nasib baik singgah blog kkida...dapat idea baru...cuba yek!

    ReplyDelete
  12. HaSue, durian melambak sekarang...last week kkida gi ulu langat pun punya banyaklah org jual durian tepi jalan...tapi timbang kati punyalah...hehe...

    ReplyDelete
  13. Untungnya rumah Kak Ida sebelah dusun durian.. Nak beli tak perlu susah2 nak mengangkut..

    Memang suka makan durian, tapi memandangkan baunya boleh melekat dlm kereta, hanya boleh makan di tepi jalan je.. Tu pun sebab teringin sangat..

    Zaman kecil dulu, masa abah Nur ada kebun durian,musim durian memang mewah.. Siap boleh bg saudara-mara dan jiran2.. Mcm2 menu bonda masak.. Nur paling suka bubur kacang bubuh durian.. :) But now dah takde dah pokok2 tu.. Huhuhu.. Opss terpjg plak komen.. Sorry ye kak.. ;)

    ReplyDelete
  14. pes time dgr org makan bubur jagung n durian dgn biskut.hehehe, buleh try ni!

    ReplyDelete
  15. durian!!!terliur saya kak..nampak sedap sgt! kat sarawak ni tak nampak lagi batang hidung durian ni.. :(
    sedih pulak..hehehe.

    ReplyDelete
  16. elly...kena cuba try ye...kalau kkida kata sedap mesti sedap punya...:)

    ReplyDelete
  17. Anne dok kat sarawak ye...bahagian mana....kkida ingat nak jalan sarawak pula next trip...tapi tak tau nak gi kuching ke, miri ke? boleh rekomen kat kkida tak? tq

    ReplyDelete
  18. Askum Kak Kkida cayangggggggggggggggggggggg serius ni datang tengah malam terus kecur mecur ni.. tang lauk kesemuanya tu sha kecur.. tang bubur jagung dengan beskot tu punn.. tang durian idak hehehe.. sedapnya kak Kkida.. resipi simple macam tulah yang sedap...

    ReplyDelete
  19. wah sedapnya sotong tu....bubur jagung kita kureng sikit tp duyan tu byk tu...gempak...

    ReplyDelete
  20. Teringinnya nak makan durian segar macam Kak Ida tu. Rumah kita dekat jer. Boleh kirim sekali tu

    ReplyDelete