Friday, March 30, 2012

mushroom soup and puff pastry

salam,
petang ni kkida terasa lapar dan nak makan sesuatu yang ringkas dan cepat di hidangkan...tak mau remeh-remeh buat inti, uli tepung, kelim pastri karipap dan sebagainya....nak makan hidangan yang segera-segera aje....seperti mee segera....tapi petang ni tak terasa pulak nak makan mee segera...
kkida jengah ke pantri dan tengok ada beberapa kaleng soup cendawan, pastri kawan pun ada dalam freezer...wah! bagus....ingat tak pada entri sebelum ni kkida ada beli mangkuk kecil-kecil dari ikea tu....inilah masa kkida nak guna mangkuk tersebut....sangat sesuai....hehe....
walau pun ringkas, ambil masa juga kerana soup mesti disediakan terlebih dulu...dan pastri mesti di defrost dalam 30 ke 40 minit...sementara tunggu pastry lembut...buat mushroom soup dulu jika tak mau guna yang instant (kkida guna yang instant sahaja)....tak semestinya soup putih....soup biasa pun boleh seperti sup ayam jernih, sup daging/tulang lembu/kambing/lamb, sup tomato, celery dsbnya...sejukkan sup terlebih dahulu sebelum di tuangkan kedalam cawan putih tersebut...
tutup setiap cawan dengan puff pastri...puff pastri tak boleh defrost 100%...50% memadai...jika tidak ia akan tengggelam ke dalam soup...terutama bahagian tengah...
bakar dalam preheated oven 210C selama 10 to 15 minit atau hingga keperangan seperti foto ini...
hidangkan ketika soup masih panas....hati-hati kerana ia memang sangat panas....takut terbakar lidah....makan sejuk memang tak sedap...cucuk bahagian tengah pastri dengan sudu supaya tenggelam ke dalam soup...yummy!

kkida pernah share resepi ni before...wbp, takpalah...tak payah dah nak cari resepi lama tu...sama je dengan yang ini...comfort food....kkida suka dan kkida pasti anda juga akan suka....:)

3 comments:

  1. nice... nampak sedap
    thanks

    ReplyDelete
  2. pagi2 dah menjenguk dapur orang... semalam punya pun ok jugak lah... mintak sikit boleh,, sedapppp...

    ReplyDelete
  3. Slm kkida..aduh menyelerakan...resepi yg ringkas...dan sedap....bagi la secawan tue..hehe

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...