Friday, March 16, 2012

mango dessert

salam,
sambung cerita trip hat yai lagi....dalam perjalanan balik menuju bukit kayu hitam...kkida singgah tesco lotus yang terletak di luar pekan hat yai....besar juga tesco tersebut....macam-macam ada....dan buah mango ini juga banyak dan murah....apa lagi kita pun borong le 2,3 kg....manis rasanya...

sebab dah banyak tu, kkida pun cubalah buat dessert guna buah mangga....maka jadilah dua dessert/manisan ini....
dessert ini menggunakan cream cheese....kkida blend satu block 250g philadelphia cream dengan 1/2 cawan gula halus hingga creamy...setelah itu masukkan 2-3 cawan whipped cream....gaul rata....masukkan 2 biji isi mangga yang telah potong kecil...gaul rata...
untuk bahagian basenya anda boleh guna biskut digestive yang di kisar halus dan di campurkan dengan butter cair atau guna sebarang jenis biskut yang anda suka....since takda biskut kkida guna oat clusters ini sebagai basenya....kemudian sudukan mango cream cheese mixture keatas biskut/oat base...sejukkan sebelum di hidang....
dessert kedua ini pula kkida ikut resepi dari DTS/mat gebu...creamy mango mousse....follow the recipe exactly...cuma mungkin buah mangga kkida ini saiznye besar dan isinya tebal...maka ia sedikit cair...kkida juga tambahkan buah mangga yang di cincang cube kedalam mixture tersebut...

wbp, rasa mousse kkida ni tetap sedap...sebab kkida yang buat....hehe...jangan marah ye mat...:)
resepi ni kkida tak payah tampallah ye...jika nak cuba sila jengah ke blog dts kat sini....tq

10 comments:

  1. wahh byknya desert kak ida..., minta sikit!

    ReplyDelete
  2. ape jua dessert kak ida buat.. semua nmpk tersgt sedap.. terasa sejuk je lalu dlm tekak.. :)

    ReplyDelete
  3. banyak dapat hasilnya...
    bak sini sikit..

    ReplyDelete
  4. tq...sejuk, sedap dan nyaman aje lalu kat tekak...hehe...mana banyaknye...dah habis dah...:)

    ReplyDelete
  5. Tergodaaa lahh....ni yg macam tak relaa jeee..haha...

    ReplyDelete
  6. halamakk sedapnya.. saya cukup suka apa2 dessert dan buah mangga

    ReplyDelete
  7. Congratulation on your winning @ World Blogger And Social Media Award 2012 =)

    ReplyDelete
  8. mmm...sedapnya.dh lama nk try dessert yg guna whipping cream plus cream cheese.tp xtau resepi.bleh mencuba yer.tliur sggh!

    ReplyDelete