Thursday, March 22, 2012

kerabu nangka...kari nangka

salam,
2 resepi nangka....dari mana kkida dapat nangka....kkida jarang beli nangka muda kecuali jika cantik dan putih bersih isinya....lagi pun nangka tak leh makan banyak-banyak....macam pulut juga....hehe....nanti 'naik angin'...susahhh....hehe....
jadi kenapa rajin pula kkida buat dua hidangan nangka muda hari ni....sebabnya kkida dapat nangka ni free.... dari ladang.....:)

nangka muda ni datangnya dari pokok nangka depan rumah kkida....sendiri punya....hasil tuaian selepas berpenat lelah menjaga dan menyelamatkannya dari di baham 'cik nyet'.....hari tu 'depa' dah kenduri reramai sebiji nangka ni, muda lagi....sedar-sedar dah bertabur atas tanah kulit dan sisa nangka tersebut....

semalam kkida kata kat bibik, better gi ambik buah nangka tu....kalau tak nanti berputih mata lah kita....yelah depa pun nak makan juga....bukannya depa kira sapa punya....ada depan mata sapu ajelah....tak kira dosa pahala dah...hehe....
"cempedak berbuah nangka, kalau teragak sebut nama" 
pantun dua rangkap yang di nyanyikan oleh my bibik...

kawasan rumah kkida ni memang banyak monyet dan kera....depa takda undang-undang punya...mana depa nampak sedap depa sapu aje...(tanpa minta kebenaran kita dulu....:0)....bukan setakat pokok buah je....pokok bunga yang jenis batang lembut habis di lunas-lunasnya....memang nak marah juga dibuatnya....tapi tulah....marah pun depa tak heran....kejap lagi depa datang balik....bila dah kena tembak dengan paintball gun baru lari lintang pukang...tak berani nak dekat....hehe....
nangka ni jenis lembut...memang sedap....yelah mesti lah kita tanam jenis yang baik...kkida buat gulai nangka atas permintaan my dh dan kkida sendiri teringin nak makan kerabu nangka muda....oleh itu jadi lah dua dish berasaskan nangka muda ni....
kerabu nangka ni kkida campur kacang panjang dan sotong sikit....celur dulu nangka hingga empuk...sotong dan kacang panjang juga kena celur...selain tu kkida tambah, santan, kerisik, cili merah hiris, cili padi hiris, daun ketumbar hiris, air limau nipis, fish sauce, garam dan gula....kuantiti kena agak-agak sendiri ye...
untuk gulai/kari nangka kkida rencahkan dengan ikan bilis sahaja....guna rempah kari daging....lain-lain bahan sama seperti kita buat kari daging....nangka kena rebus empuk terlebih dahulu....
bagi yang gemar nangka pasti suka hidangan macam ni....selain nangka kkida goreng ikan, ayam masak kicap, sambal dan ikan masih....hmmmm.....sodap weh!

kkida ucapkan selamat menjamu selera kepada pembaca blog kkida ni....:)

7 comments:

  1. tu kalau saya lalu depan Kak ida tengah makan, mau tak nampak saya!hehehe

    ReplyDelete
  2. meleleh ayaq mata weh..ish ayaq lioq la

    ReplyDelete
  3. salam kak ida... aduhh.. terliur betul nampak hidangan dari nangka ni.. nangka mmg feberet start dari nangka muka yg dijadikan sayur hinggalah nangka yg masak..

    ReplyDelete
  4. ramai juga yang suka nangka ye....ingatkan kkida sorang je...:)

    ReplyDelete
  5. arghhhh.... terliur...

    gulai nangka, kerabu nangka, ulam nangka.. arghhh.. my feveret...

    kalau ada semua tu, 10 pinggan nasik sy tmbh.. hehe..

    ReplyDelete