Thursday, January 26, 2012

pulut serunding kelapa udang kering

salam, ingat tak dua hari lalu kkida ada share resepi sambal udang kering?
petang semalam kkida guna lebih sambal udang kering yang tak habis tu untuk dijadikan sambal serunding kelapa ni....resepinya sama dengan sambal udang kering tu....cuma kkida tambahkan 3 batang serai....hiris nipis dan tumbuk hingga lumat serai tersebut....

tumis sekali dengan bawang dan lain-lain bahan hingga wangi...akhir sekali masukkan kelapa dan serbuk kunyit sikit dan kacau rata atas api perlahan...masak hingga garing....tambahkan garam, gula dan perisa jika perlu....jika suka boleh masukkan jintan manis tumbuk sikit....memang sedap baunya...
pulut tu masak seperti biasa....kkida letak santan sikit masa tanak pulut tu....jika tak letak santan pun ok...
ratio untuk pulut dan liquid adalah 2 cawan pulut dan 2 cawan lebih sikit liquid...jangan letak banyak sangat air/cecair...nanti pulut sangat...dan jangan lupa garam serta daun pandan...
simple dan mudahkan resepi ni....tapi makannya tak leh banyak le...kalau kkida makan 2,3 sudu pun mulalah kepala ngap ngap....angin kuat tau pulut ni....hehe....tapi sebab sedap tu memang tak ingat angin ke...ribut ke...:)

p/s.....jangan lupa vote blog kkida ye....terima kasih....:)))



1 comment:

  1. Lamanya tak makan pulut. Selalu dapat masa raya je. Nak beli kat gerai kuih selalu tergendala je sbb nampak kuih lain pulak

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...