Wednesday, November 2, 2011

ikan bilis goreng dengan terung telunjuk dan bawang

huahaha....dah takda modal ke kkida oi!...hehe....ikan bilis goreng pun nak tayang kat sini...biorle...sekali sekala....ni kkida buat dinner semalam...dah tak lalu makan kari tekari...maka kita buat goreng-goreng ringkas camni....pembuka selera...makan pulak dengan nasi panas-panas tatkala hujan lebat....laju je suap nasi kemulut....
goreng dulu ikan bilis tu garing-garing...angkat dan ketepikan...keluarkan semua minyak ikan bilis tadi dan tinggalkan sikit je dalam kuali...buka semula api, masukkan terung telunjuk dan kacau supaya ia lembut...masukkan bawang besar, cili kering, cili api dan kacau hingga semuanya wangi dan bawang hampir kekuningan...akhir sekali masukkan balik ikan bilis...masukkan sikit serbuk cube atau perisa...hidang panas...

5 comments:

  1. sesekali makan macam ni memang sedap kak ida...saya suka...makan dengan nasi panas panas...pergghh..

    ReplyDelete
  2. sedap tu Ikan bilis tu, saya kalau hari2 lauk tu tak apa, almaklum orang kg :)..sebab saya memang kureng skit kari tekari :D
    courier skit ke jalan riong boleh Kak Ida?hehehehe

    ReplyDelete
  3. ezzah,
    pembuka selera...takda lauk lain pun takpa dah...

    ReplyDelete
  4. ix,
    kkida pun org kampung...semua org pun org kampung datang dok kat pekan...hehe...nantilah kkida poskan...bagi alamatnye...:)

    ReplyDelete
  5. kena musim ujan ni mkn simple mcm ni mmg bukak selera....terlioq betoi chek tgk...hu3

    ReplyDelete