Monday, October 17, 2011

sambal kentang ikan bilis

salam,
setelah puas dan jemu makan stail orang putih, malam tadi kkida buat sambal ni pula...macam teringin je tekak ni nak makan makanan pedas...ini adalah resepi mudah dan simple...sambal kentang dengan ikan bilis, buat manis-manis dan kering...pasti semua pun tahu dan biasa buat sambal macam nikan...:)
goreng dulu ikan bilis bersaiz kecil dan ubi kentang hingga garing dan empuk...kkida guna kentang merah...jadi kulitnya tak perlu di buang...potong kiub dan goreng...angkat dan ketepikan...

sambalnya tu kkida guna lebih sambal belacan cili merah hidup semalam...sebelum tu tumbuk dulu bawang merah dan bawang putih...panaskan sikit minyak dan tumis bawang tumbuk hingga kekuningan, masukkan sambal belacan dan sedikit cili blender...goreng hingga pecah minyak dan cili garing...masukkan bawang besar potong bulat...masukkan air asam jawa, garam, gula (banyak) dan perisa...

akhir sekali masukkan kentang dan ikan bilis...kacau hingga kering...hidang panas...makan hingga menjilat jari...pak mertua lalu kat tepi pasti tak nampak...hehe...

5 comments:

  1. hehehe...smlm pon saya buat jgk...pg ni ada belen terus buat nasuk goreng...

    ReplyDelete
  2. pak mertua memang dah tak nampak..ngusik tu

    ReplyDelete