Sunday, September 18, 2011

juadah ubi kayu...penjan dan ubi kayu goreng dengan bawang putih

amat nostalgia....berapa lama dah kkida tak makan juadah manisan ini....seingat kkida berpuluh tahun...dulu tatkala kkida kecik-kecik memang tok dan kemudian mak kkida rajin buat penjan ubi kayu ni...senang bebeno buatnya...cuma tak buat...sekarang ni bila tiba tang anak-anak....depa nganga bila kkida sebut nama manisan ni...penjan..."apa tu ma?"

btw, hanya kkida je yang enjoy manisan ni....and hubby too...anak-anak, they cannot appreciate dessert camni...huhu....sedih memang sedih....kkida yang salah....:(
resepi penjan ni telah di perbaharui....juga dari resepi mak kkida...dulu-dulu masa kecil mak guna gula merah sebagai sirapnya...tapi hari ni mak kkida ajar kkida guna gula hangus....

masak gula atas pan hingga keperangan (seperti kita nak buat cream caramel dessert tu)...tapi jangan hitam sangat...agak-agak golden color dah ok...terus masukkan air sebanyak mana yang diingini...masukkan daun pandan dan secubit garam...biar mendidih...masukkan ubi kayu yang dah direbus terlebih dahulu...hasilnya memang sedap....tambah yang buat tu kkida...hehe....cubalah...
yang ni pula kkida goreng ubi kayu dengan bawang putih dan sedikit garam....ubi ni kkida beli pagi tadilah...sebenarnya kkida memang elergi dengan ubi kayu...kalau makan juga pasti angin naik kekepala...denyut menjadi-jadi...rasa sikit-sikit bolehlah....jangan kempunan...:)
ubi kayu goreng gebu camni cicah dengan sambal tumis atau sambal kicap pedas manis memang sedaplah...

6 comments:

  1. Assalamualaikum kak ida...pejan tu memang sedap tapi saya pun mcm kak ida dah lama tak makan...dulu mak saya kalau tak masak air gula merah dia bg makan dgn madu...yang ubi goreng bawang putih tu saya memang dok biasa buat...laju jer masuk mulut bila makan panas2...

    ReplyDelete
  2. salam k.kida.Tumpang tanya..pejan tu macam kami org klate kata sira ke?? Masak dgn air gula.Memang kita suka

    ReplyDelete
  3. Puan Ros,
    mungkin makanan yang sama, nama je lain-lain kot...:)

    ReplyDelete
  4. ezzah,
    makan dengan madu? sedap tu...good idea...:)

    ReplyDelete
  5. Kak Ida,sedap tu, saya pun biasa makan, masa di kampung dulu2 memang ada ladang ubi, budak2 sekarang kalau tak dibiasakan memang tak mahu dia orang cuba makan

    ReplyDelete
  6. sedapnya. teringat kenangan silam. anak-anak saya kalau balik kampung emak suka buat makanan2 dulu dan tradisional seperti apam kampung kukus dalam loyang, kuih ketayap dsb. berebut diorang makan. Ubi sira gula belum pernah buat lagi. ok gak idea buat pakai gula hangus ni !

    ReplyDelete