Wednesday, August 17, 2011

lempeng kelapa vs beef cannelloni

salam,
makan-makan ramadhan hari ke 17...mana lebih sedap antara dua ni...lempeng atau pasta?

siang tadi kkida dok fikir, apalah yang sedap nak di jadikan kudapan sebagai juadah buka hari ni...tak tau dah nak masak apa yang kena dengan tekak kkida ni...mee atau kueh teow macam tak tertelan je...nasi pun kureng juga kebelakangan ni...tengah dok berangan tu tetiba teringat betapa enaknya lempeng kelapa cicah dengan kari...meleleh air liur kejap...hehe...tapi nak buat kari apa ek?...ayam, daging, ikan semua takda...kosong dalam fridge...malaslah pulak nak ke kedai...akhirnya...kkida teringat, kari sadin pun sedap kalau di cicah dengan lempeng panas...hmmm...yummy!
senang buatnya sedap makannya...resepi lempeng kkida pasti sama dengan resepi orang lain juga...kkida campur 2 cawan tepung dengan 1/4 cawan kelapa parut, 1/2 sdt garam...airnya biar suam sikit je...jangan panas sangat...bancuh sebati...tak cair sangat dan tak pekat sangat...yang ni kena pandai agaklah ye...

panaskan kuali leper, tuangkan sikit minyak, bila dah panas sendukkan batter lempeng ke kuali....leperkan dengan menggunakan belakang senduk...masak 3-5 minit each side...(lebih kurang)....hidang panas dengan kuah curry...pada kkida lempeng adalah jauh lebih sedap dari roti canai...:]
pasta....macam biasalah...resepi pasta kkida ni tak banyak bezanya...semua guna ready-made pasta sos aje...banyak resepi pasta yang telah kkida berikan sebelum ni, kena gi cari sendiri kat previous entrilah ye...

walau pun kkida guna cannelloni pasta...tapi bila tiba time nak makan budak-budak ni main senduk ikut suka depa je....kkida pulak dah tak larat nak melayannya...dahlah terok benor rupa pasta ni....hehe...suka atilah yek!
bawah ni pulak air jus kedondong dengan asam boi...tambah sirap sikit...kkida tak tapis pun..
yang bawah ni pulak kononnya kkida nak buat kueh sago gaul kelapa...masaklah sago yang memang warnanya merah, di campur gula putih sikit...oleh kerana lama sangat mengacau atas api dan kkida dah tak larat nak ngadapnya, kkida pun angkatlah sebelum sago tu betul-betul kering...dahlah tercair sikit....hmmm....nak senang cerita, kkida sudukan je sago tersebut ke dalam mangkuk kaca kecil...taburkan kelapa parut campur garam sikit...kemudian sejukkan dalam peti sejuk...

tadi bila kkida makan...eh! sedap pula sago ni...makan dengan sudu macam makan agar-agar atau puding...:)...hmmm...lain kali bolehlah buat camni lagi...hehe...

No comments:

Post a Comment