Thursday, July 21, 2011

pau ayam yang gebu lagi tembam...

salam,
bestkan title entri akak kali ni...pau ayam yang gebus lagi tembun/tembam...orang perak kata tembam tu tembun....betul tak? hehe....

oklah ni kkida share resepinya....asal usul resepi ni kkida ciplak dari mauripan instant yeast packaging aje...
jika beli yeast mauripan satu kotak, kat dalam tu ada disertakan beberapa resepi untuk roti dsbnya....

ini adalah resepi untuk pau...dan tepungnya kkida guna tepung pau brand blue key...

bahan-bahannya
1kg tepung pau blue key
1 paket 11g mauripan yeast
1 cawan gula putih halus
1/2 cawan minyak jagung...kkida guna minyak sunflower n olive (mix)
2 1/2 cawan air

caranya
1) larutkan gula dalam air
2) gaul rata tepung dan yeast dalam mangkuk mixer
3) masukkan minyak ke dalam tepung
4) dengan mengguna hook menguli, gaul tepung perlahan-lahan sambil tuangkan campuran air kedalam tepung
5) gaul adunan dengan kelajuan perlahan selama 3 minit hingga doh menjadi seketul dan tiada yang melekat pada mangkuk adunan
6) letakkan doh pau ke atas papan/dulang dan uli selama 10 ke 15 minit dengan tangan hingga doh menjadi licin dan kenyal
7) timbang doh menjadi bebola kecil seberat 60-70g setiap satu...ketepikan doh selama 10 ke 15 minit
8) leperkan doh dan isikan intinya...tutup dan bulatkan doh cantik-cantik atau anda boleh bentuk doh ikut bagaimana yang anda suka...
9) biarkan doh selama 30 minit atau hingga ia betul-betul kembang dan gebu...
10) susun  pau dalam bekas kukus dan kukus selama 10 ke 15 minit pada suhu yang tinggi... 
inti pau ni sebenarnya terpulang kepada pilihan anda...untuk pau kali ni kkida guna isi ayam...

4 keping dada ayam...buang kulit dan potong kecil-kecil
3 sudu besar sebuk kari ayam + 1 sudu besar serbuk rempah kurma + 1 sudu besar cili blender...campur air sikit untuk jadikan pes (seperti masak kari)
tumbuk 3 ulas bawang merah dan 3 ulas bawang putih dan seinci halia...selain tu sediakan daun kari, kulit kayu manis dan bunga lawang

panaskan minyak dalam kuali dan tumis bawang tumbuk, daun kari dan kayu manis/lawang
bila dah wangi masukkan pes rempah tadi dan biarkan didih sebentar, kemudian masukkan ayam, garam, gula dan perisa...kacau hingga betul-betul kering...angkat dan sejukkan....isikan dalam doh pau...
hmmm....sedap nampakkan....memang sedap...tambah kkida yang buat....hehe....:)

14 comments:

  1. nak resipi!!nak resipi!!
    {drooling!!!}

    ReplyDelete
  2. Sedapnya tengok..nk jugak..hehehehe.aka mmg best la.. :)

    ReplyDelete
  3. uishhhh...sedapnya...mcm best je....laporlahh....

    ReplyDelete
  4. jun suka inti kari..alaaa, kak ida ni..mana respi..heehheeee

    ReplyDelete
  5. perrhh...
    memang gebussss......

    ReplyDelete
  6. hummm.....gebus dan yum yum...buat ye jangan tak buat...1kg tu dapat banyak...

    ReplyDelete
  7. salam kak ida..senang2 nanti jenguk dapur saya ya kak..link akak ada di sana..i follow...

    ReplyDelete
  8. nak order boleh tak Kak Ida? :D...uishhhh tengah lapar, buat telan air liur je tengok

    ReplyDelete
  9. Memang gebu...lamanya kak cek tak buat pau...tgk pau kat rumah Ida...teringin lak nak buat...:)

    ReplyDelete
  10. salam nasya,
    pasti kkida akan jengah ke sana...thanks kerana link kkida...

    ReplyDelete
  11. ixora,
    nak order....hehe....boleh sebiji brapa ek! takpalah kkida bagi pree je...mailah rumah kkida ni...makan...

    ReplyDelete
  12. kk cek kalau buat pau ni pasti lebih gebu dari ida punya...hehe...buatlah, nanti nak pi tengok...:)

    ReplyDelete
  13. gebu nye..minta izin nk copy resepi...

    ReplyDelete