Thursday, July 14, 2011

akhirnya...bubur pulut hitam...

salam,
petang semalam akhirnya saya berjaya juga buat dessert yang digemari ramai ni...pulut hitam bersantan...atau puding pulut hitam bersantan atau pun bubur pulut hitam...

sebenarnya beberapa hari ni saya terliur tengok ramainya blogger yang buat bubur ni...jadi petang semalam saya pun bertekad...nak buat jugalah bubur ni...hehe...

tulah, resepi yang senang macam ni, nak buatnya macam orang bercinta...menunggu berhari-hari dan berkira-kira...resepi yang lebih remeh tu pulak yang rajin kita buat...
saya pasti semua orang tau buat dessert nikan ...hujung jari je ye kak...ni hidangan tradisi...turun temurun dari tok/opah kita dulu-dulu lagi...jadi kalau ada anak cucu yang tak pandai buat tu....hmmm...
cara buat bubur ni...kkida ambil jalan ringkas...rendam dulu pulut beberapa jam...kemudian masak hingga kembang dan lembut...letak daun pandan dan sedikit gula jika suka...

kuah santan tu, kkida guna santan kotak...jika pekat sangat tambah air panas...tambahkan gula putih dan garam secukup rasa, letak atas api perlahan dan kacau hingga mula nak mendidih, alihkan segera dari api...kuantiti terpulang...kena bersesuaian dengan kuantiti pulut...satu cawan pulut boleh makan antara 4 ke 6 orang...

boleh makan panas atau sejuk...sedap sebagai pemanis atau juadah berbuka puasa...

8 comments:

  1. sedapnye...i tgh puase..teringin pulak nk makan bubuh pulut itam u buat ni!!!

    ReplyDelete
  2. sedapnye kak..same la kite syasya..i pun tgh puasa..dh terbayang2 mcm bulan ramadhan plak tgk..

    ReplyDelete
  3. ni memang menu wajib aa time Ramadhan, suka makan suam2 gitu.

    ReplyDelete
  4. syasya, sofiya....selamat menunaikan ibadah puasa...tak sampai 2 jam lagi dah nak berbuka...sedap bubur ni kalau buat juadah berbuka...

    ReplyDelete
  5. Salam Kak Ida..sedapnya nampak bubur pulut hitam tu, terliur tengok...pernah gak sekali makan ni di cafe hospital masa tunggu ayah di wad ICU hari tu

    ReplyDelete