Wednesday, June 8, 2011

asam pedas ikan terubuk masin

salam,
hari ni kkida masak asam pedas ikan terubuk masin yang adik kkida bagi...hubby dia beli dari sabah...

kkida teringat pernah makan asam pedas ikan terubuk masin ni dulu kat rumah kawan...dan memang sedap...tapi tulah, kkida ni bukan pandai masak asam pedas...kita orang utara...orang melaka, negori dan johor memang pakar dalam hidangan ini...

tapi kerana nak makan juga dan terlanjur ada ikan terubuk masin yang datang dari jauh tu, maka kkida pun mencarilah resepi asam pedas ni dari internet...banyak resepi asam pedas, tapi selalunya kkida suka ambik resepi dari most popular website...pasti jadi Insyaallah... resepi asam pedas kali ni kkida olah dari resepi asam pedas Mesra.net dan MyResepi.com...hasilnya memuaskan...lagi pun sebab kkida yang masak mestilah yummy! hehe...jangan menyampah ye sebab kita puji diri sendiri ni...

resepinya camni:

bahan tumis
1 labu bawang besar, hiris nipis
sedikit biji halba dan biji sawi

blender
5 biji bawang merah
1 inci halia
1 sudu besar jintan manis
1 sudu teh jintan putih
1 inci kunyit hidup
3 ulas bawang putih

ketuk 2 batang serai
4 sudu besar cili kering blender

1 ekor ikan terubuk masin, potong kecil dan rendam
2 biji terung kecil, belah
4 biji bendi
1 biji tomato, belah

air secukupnya,
bunga kantan
daun kesum
asam keping
garam dan gula dan perisa

cara:
1) panaskan sedikit minyak, tumis bahan tumisan hingga wangi, kemudian tumis bahan blender dan serai dan cili blender....kacau hingga wangi dan pecah minyak...
2) masukkan air (agak-agak kuantitinya)...masukkan terung, bendi, asam keping, bunga kantan...rebus hingga empuk...masukkan ikan terubuk masin dan lain-lain bahan...biar mendidih, hidang panas resepi asam pedas dari myresipi guna daun kari...kkida tak letak pun kerana rasa pelik kerana daun kari aromanya berlainan...bunga kantan dan daun kesum lebih sesuai rasanya...tapi tak pastilah pula...mungkin ini asam pedas stail terbaru guna daun kari...myresipi juga guna air asam jawa, tapi biasanya jika kkida makan asam pedas tak kira di kedai atau rumah orang melaka selalunya kkida nampak mereka letak asam keping...tapi rasanya mana-mana pun ok kut, janji ada rasa masam...

tapi bila kkida tengok resepi di Mesra.net...mereka juga guna daun kari untuk menumis...eh! biar betul...oklah lain kali kkida akan guna daun kari jugalah untuk menumis...satu lagi yang kkida lupa nak letak ialah lada hitam dalam bahan kisar...tapi resepi ini tidak menggunakan jintan putih, hanya jintan manis...

7 comments:

  1. salam kkida,

    baru isnin lepas, akak masak ikan terubuk masin masak lemak cili api ngan terung panjang...ikan masin dtg dari serawak...apapun belum pernah masak asam ni...bolehlah cuba nanti..

    ReplyDelete
  2. both of my favorites combined. asam pedas n terubuk masin..mesti sedap ni..terus rasa lapar..hehe

    mak saya masak asam pedas mmg letak serbuk kari sikit kak ida..

    ReplyDelete
  3. Lapar jadinya tgk asam pedas ni...

    Saya pun dulu pelik jgk tgk mak mertua saya (org Melaka) msk asam pedas ltk daun kari sbb saya org Johor,mmg taruk daun kesum, bunga kantan, daun limau purut pun ok...

    ReplyDelete
  4. nor,
    sedapnya...ikan terubuk masin pun boleh masak ye...ok ada sikit lagi tu...nanti nak cuba buat...thanks...

    nana,
    letak rempah kari tu baru kali ni kkida dengar...tapi macam dah jadi gulai kari lah pula...:)

    MV,
    lain negori lain stailnya kan...takpalah...kita yang nak makan...letak apa pun ok asalkan sedap...:)

    ReplyDelete
  5. kakida,
    saya masak asam pedas memang guna kan daun kari dan halba campur. Tak payah serai dan daun kesum semua... Sedap aroma dia..cuba lah...
    Saya tak pakai daun kesom sebab suami saya tak suka, dia cakap bau nya macam bau ubat jer..pelik saya..laksa dia makan pulak...

    ReplyDelete
  6. Ezza,
    baru ni kkida tau masak asam pedas guna daun kari...tapi rasanya kkida lebih suka letak daun kesum dan bunga kantan...itulah identiti sebenar masak asam pedas yang kkida tau...

    jika letak daun kari dan ada yg kata suruh letak rempah kari sikit, baik kkida masak kari je...hehe...

    wbp, nanti kkida nak cuba juga semua cadangan ni...terima kasih...:)

    ReplyDelete
  7. Dah banyak hari tak buka blog, tak dan nak jadi pengomen pertama!hehehe

    ReplyDelete