Friday, May 6, 2011

ayam goreng rangup dan sedap...

kkida nak share ayam goreng ni...memang sedap especially kalau makan panas-panas...

10 ketul paha ayam
1 sudu besar garam
1/2 sudu teh serbuk lada putih
1/2 cawan buttermilk

gaul sebati dan perap dalam peti sejuk 30 ke 60 minit

tepung gandum 2 cawan
tepung perisa (any flavour) 1/2 cawan
(campur kedua-dua bahan)

panaskan minyak banyak dalam periok hingga 180C...
kedalaman minyak lebih kurang 4 ke 5 inci...
lumurkan ayam yang di perap tadi dengan campuran tepung dan ketepikan 10 minit
deep fry dalam minyak panas tadi...3 atau 4 ketul sekali goreng...hingga kekuningan...lebih kurang 10-15 minit...hidang panas...

2 comments:

  1. Waaahh.. goreng ayam pun bole pakai buttermilk ya kak ida.. Best ni.. Saya baru je beli buttermilk nak buat projek donut buttermilk kak ida, dgn anak ahad ni.. Hehe Sedang elok la bole dihabiskan sekotak buttermilk tu kan.. Klau x tau nak masak apa guna buttermilk ni.. Kitorang ni pun berdua je kat umah..

    ReplyDelete
  2. Wah! best2 resepi ayam goreng ni...kak cek amik ya....tq ta...kongsi resepi... :)

    ReplyDelete