Tuesday, April 12, 2011

tempoyak

celik mata pagi ni terus teringat...hari ni 12hb April...setiap tahun tarikh ini akan mengingatkan saya bahawa usia telah bertambah setakuk lagi...bertambahnya usia bermakna bertambah kuranglah juga jumlah hari yang telah diperuntukkan kepada kita untuk terus menikmati kehidupan di muka bumi ini...walau bagaimanapun, bersyukur ke hadrat Ilahi dengan segala kurniaan yang diberi...doa saya semuga diberi kesihatan yang baik untuk meneruskan kehidupan ini sesempurna mungkin...amin...

tempoyak....orang Perak memang hantu tempoyak....termasuklah saya...tambah jika tempoyak baru...sedapnya, makan hingga tak nampak orang... saya suka tempoyak yang manis je...kalau dah masam memang tak lalu makan...itulah sebabnya saya simpan tempoyak baru dalam freezer...bekukan hingga keras seperti butter...bila nak makan potong sikit dan defrostkan...ini tips dari bonda saya... resepi sambal tempoyak kakida ni senang je...cili padi dan cili merah, tumbuk hingga lumat dengan garam...gaulkan dengan tempoyak...cicah dengan ulam rebus atau mentimun dan petai...kawankan dengan ikan goreng...hmmm....cukup menyelerakan....

11 comments:

  1. tq 4 tips...^__^ xsangka tempoyak boleh simpan mcm butter...tempoyak kat ats tu nampak sungguh menyelerakan...nanti boleh tak tolong tunjukkan mcm mn cara buat tempoyak?

    ReplyDelete
  2. Assalam

    selamat ulangtahun buat puan ida...semoga sentiasa ceria dan bahagia disamping keluarga tercinta...
    saya pun suka tempoyak..betol..org perak mmg suka tempoyak..wpun saya perak campur tapi bila dah dok kat sini rasa mcm pure perakian pulak dah..semalam pun dah buat sembilang masak asam tempoyak...

    ReplyDelete
  3. kak ida..selamat harijadi ye..muga bahgia n selamat dunia akhirah. ooo, boleh simpan sejuk beku k? hehe...leh la try buat pasni...

    ReplyDelete
  4. Izan, buat tempoyak takda resepi...perisikan saja isi durian tu, masukkan dalam bekas dan sejuk bekukan. kalau nak makan potong sikit dan defrost.

    MakQis dan Wani,
    terima kasih banyak-banyak...

    Jun,
    terima kasih,
    tempoyak kalau sejuk bekukan, tak masam...sentiasa manis...

    ReplyDelete
  5. salam... ilahjy jug anak ucapkan selamat hari lahir buat ida.. semoga bahagia disamping keluarga tercinta

    ReplyDelete
  6. Salam Ilahjy,
    terima kasih atas doa itu...amin...

    ReplyDelete
  7. Salam Kak Ida,
    Happy Birthday.......wish you all the best in your life..........

    ReplyDelete
  8. dulu LM tak suka tempoyak sbb masam...tp sejak kawen..Lm beku kan..sbb sedap mkn manis2 kan?hihi..sedapnyer!!! Lm bawa tempoyak blk qatar tau!

    ReplyDelete
  9. Lydia,
    boleh ke bawa tempoyak naik kapal terbang...nanti keluar gasnya...sedap baunya...

    ReplyDelete