Thursday, February 10, 2011

kari salmon


hari ni saya masak kari kepala ikan salmon...sebenarnya saya dah pernah letak entri kari ikan salmon ni sebelum ni...tapi itu dulu dan yang ni masak untuk hari ni...hehe..

resepinya kali ni saya buat lain sikit....saya guna 1/2 cawan tomato puri instead of air asam jawa.....yelah dah ikan pun ikan orang putih maka kita kenalah pandai adjust ingredientnya, betul tak!

rempahnya saya guna rempah yang dibeli dari india....walau bagaimanapun rempah jenis apa pun boleh di guna, asalkan rempah kari ikan...terpulang pada selera masing-masing...

saya pasti semua orang tahu buat karikan...malah mungkin lebih sedap lagi...tapi nilah resepi tumisan kari kakida...

untuk 1 ketul kepala ikan dan 2 keping isi ikan

6 ulas bawang merah
4 ulas bawang putih
(tumbuk lumat)
daun kari dan halba campur
1/4 cawan minyak canola untuk menumis

3-5 sudu besar rempah kari (campurkan dengan air)
1/2 cawan tomato puri
1/2 cawan santan pekat
2-3 cawan air

bendi, terung, tomato
garam, gula dan perisa

caranya
panaskan minyak, masukkan bawang tumbuk, daun kari dan halba campur, saute hingga kekuningan...
masukkan curry pes tadi dan kacau lagi hingga pecah minyak...
masukkan tomato puri dan garam serta perisa...
kacau sebentar...masukkan ikan dan air dan biarkan 2,3 minit...kemudian masukkan santan...biar mendidih sekejap...
masukkan terung dan bendi serta tomato...masak hingga semua bahan empuk...
kena adjust lah bahan-bahannya...yang ni hanyalah sebagai panduan sahaja...

4 comments:

  1. mmg sedap salmon masak kari ni...tambah kalau salmon masih lagi fresh.. urrmm...
    nanti nak cuba ngan tomato puri la pulak, biasa buat ngan air asam jawa aje..

    ReplyDelete
  2. resepi ni kita boleh ubah-ubah...ikut citarasa sendiri...kata orang tu trial an error...lebih kurang camtulah...

    ReplyDelete
  3. salam kak ida
    saya pernah sekali jek buat kari,x bleh masuk tekak plak hihihi
    so salmon saya sokmo grill/goreng/sweet&sour ..yg berkuah mmg x bleh , sup pun pernah cuba hihi

    ReplyDelete
  4. iza, hubby akak pun tak suka salmon buat kari...tapi akak dan anak-anak ok je...:)

    ReplyDelete