Wednesday, November 24, 2010

rendang sotong

jemu makan rendang ayam, hari saya cuba pula buat rendang sotong....wallah!....memang sedap...cepat di masak dan sedap dimakan....resepinya sangat serupa dengan resepi rendang ayam yang telah saya berikan sebelum ini.....cuma kuantitinya haruslah dikurangkan sepadan dengan kuantiti sotong yang nak di rendang....

untuk resepi rendang diatas...saya menggunakan

10 ekor sotong besar, belah, besihkan dan potong kecil
6 sdb bawang besar kisar
3 sdb bawang kecil merah kisar
1 sdb halia kisar
1 sdb bawang putih kisar
1 sdb lengkuas kisar
2 sdb serai kisar
4 sdb cili kering kisar
1 cawan santan pekat
2 sdb kerisik
1 helai daun kunyit, hiris halus
3 helai daun limau
cili merah, hijau dan bawang besar hiris

masukkan sotong dan semua bahan kisar kedalam kuali dan masak sehingga sotong empuk dan sos rendang hampir kering...masukkan santan, bahan perisa (garam, gula, sos ikan, asam keping), kacau rata dan biarkan pekat...akhir sekali masukkan daun kunyit, limau, cili dan bawang besar...kalau sebentar, angkat dan hidangkan.

8 comments:

  1. mudah nampak..
    tapi cara masak kat atas tak tertera minyak utk tumis pun.. tak perlu minyak ke??

    ReplyDelete
  2. Salam kak ida...
    Waahh, tak boleh jadi nihh...kena try juga...janji stok ubat alergi ada..

    ReplyDelete
  3. lain dari yang lain yer...kena letak sos ikan...mesti mau terai ni TQ

    ReplyDelete
  4. emm bole try...sedap nampak...tq kak..

    ReplyDelete
  5. mmg lain dari yg biasa, kena try nih! tq kak kongsi idea bernas ni..

    ReplyDelete
  6. saya pernah buat korma sotong basah...buat pekat2...pun best jugak!

    ReplyDelete
  7. thevi...buat rendang memang tak perlu menumis, tapi kalau nak tambah minyak sikit boleh...masukkan semua bahan dlm kuali...

    salam Mat...makan punya pasal...hentam sajalah...lepas tu makan ubat...hehe...

    Posh...stok ikan optional, kalau tak letak pun takpa...

    Raja, Umi...cuba try ya...garenti bestlah...

    Kak Ezza...korma sotong belum cuba lagi...nanti saya nak cuba...thanks for the idea...

    ReplyDelete
  8. Yummyxx.... Sayangnya aku alergik seafood. huhuhu... Boleh guna bahan2 n cara memasak ni untuk benda lain tak (bukan seafood)?

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...