Wednesday, October 20, 2010

kerabu mangga

kadang-kadang bila saya ternampak sesuatu benda yang jarang ada ketika berbelanja kepasar terutama pasar minggu berdekatan rumah, pasti terbayangkan apa yang saya nak buat dengan benda tu....

itulah kesnya dengan mangga muda ni (tapi dah tak berapa muda dah hari ni...). ketika kepasar pagi minggu lalu saya ternampak mangga muda ni dan teringatlah pula nak makan kerabu mangga muda ala-ala kerabu mangga thai...jadi saya pun belilah beberapa biji....yelah, kalau kepasar minggu ni jika boleh semua benda saya nak angkut balik....seronok tengok sayur mayur kampung yang jarang kita lihat di pasar biasa....

tapi bila dah dibawa balik....pembantu rumah saya yang kadang-kadang rajin tak bertempat ni....semua benda akan disorok dalam peti sejuk....jika saya tak ingat dan tak suruh dia keluarkan pasti berkulatlah sayuran tu dalam peti sejuk dan akhirnya tong sampahlah yang jadi pak sanggup menelan semua benda yang tak elok....

jadi setiap pagi saya akan on kan memori card di kepala saya ni dan try to recall balik apa yang saya beli tempoh hari tak kira dari kedai runcit ke, pasar malam ke, pasar minggu ke atau Tesco. itulah tugas harian saya....hehe...

oleh kerana teringin juga nak makan kerabu mangga ala thai tu, saya buat juga...saya suruh maid parut isi mangga tu halus-halus, potong cili padi, bawang merah, daun ketumbar, masukkan garam, gula (lebih sikit), sos ikan, air asam limau atau lemon dan gaul rata....jika ada betik muda, parut dan campurkan sekali....goreng kacang tanah dan ikan bilis garing....kalau suka taburlah bawang goreng rangup... sedap jugalah....habis saya ratah makan begitu saja...

selain dari kerabu saya buat kari ikan senangin hari ni....mentang-mentanglah lately ni my hubby puji kari ikan saya sedap, rajinlah pulak saya masak kari ikan....rahsianya....saya guna rempah kari adabi....cara saya masak kari ikan adalah sama seperti cara anda masak kari ikan juga, cuma saya lebihkan rempah kari, lebihkan asam jawa....kurangkan santan.... selain kari ikan saya buat sup soto (rempah dari Johor) ayam kampung....

No comments:

Post a Comment