Friday, May 20, 2011

korma masala chicken

salam,
lunch hari ni kkida masak korma ayam masala...rempah ni eka beli dari bangladesh (masa dia gi buat assingment dengan UIA in april)

kkida ikut cara kat kotak tanpa ubah apa-apa...resepi ini menggunakan hanya yogurt (bukan santan atau susu)...jika tiada rempah seperti foto ni...kkida rasa boleh guna rempah korma lain yang banyak terdapat kat rak supermarket...tapi jika rajin dan nakkan rasa yang kaw! ...cuba gi cari rempah ni kat jalan masjid india atau little india, brickfields....Insyaallah pasti ada...

kkida rasa gulai korma tanpa santan (guna yogurt) lebih sedap jika dibandingkan dengan korma bersantan...masak hingga sangat pekat...
kalau nak resepinya kkida share yang terdapat kat kotak ni ye...:)

ingredients:
1kg mutton/beef/chicken
2 cups edible oil/ghee
clean meat and season with salt and fry in oil...kkida goreng ayam separuh masak...ketepikan...

keluarkan minyak bekas goreng ayam dari kuali hingga tinggal 3-4 sudu besar, tumis...
3 tbs onion paste + 1 tbs garlic paste + 2 tbs ginger paste hingga wangi...masukkan 3 sudu besar rempah korma masala (rempah korma biasa pun boleh)...kacau sebentar...kemudian masukkan 1 cawan yogurt, ayam dan sedikit air...biarkan mendidih...masukkan ubi kentang (optional)...masak hingga kentang empuk (tambah air jika perlu)...

kkida tambah sendiri, kentang, tomato, bawang besar, cili padi dan daun sup...rasa garam dan lain-lain...tambah jika perlu...masak hingga kuah betul-betul kering (macam gravy rendang)...

sedap..."kkida masak mestilah sedap"...hehe...

makan dengan nasi, roti...atau makan camtu je pun sedap...



1 comment:

  1. Salam Maulidur Rasul,
    Sedapnya nampak ayam masala tu, rasa cam nak ratah cam tu aja...

    ReplyDelete